Motorcyklar åldras på fler sätt än bara genom att de tappar sin mekaniska spänst. Klarlack och plast förlorar sin lyster, hojens hud är hårt ansatt av såväl UV-ljus som slipande damm och grus. Metall oxiderar, inte nödvändigtvis vanlig rost utan ett tunt skikt av glåmigt trist yta som mest påminner om novemberväder. Förändringen kommer smygande, inte som något man ser från dag till annan, men helt plötsligt drabbas man av insikten att ens en gång glimrande pärla inte längre förmår fånga omgivningens uppskattande blickar. Knappt heller ens egna för den delen.
Många ser detta som något naturligt och väljer att acceptera det för vad det är. Andra tar till mera drastiska åtgärder och lägger på ett nytt ytskikt (till originalivrarnas sorg) och somliga väljer att lämna in sin motorcykel till en professionell rekonditioneringsfirma vilket oftast blir bra men sällan billigt. Men vad kan man göra som Gör Det Självare?
Vi har två objekt som båda har stort behov av ansiktslyftning. Den ena är en sliten men original Suzuki TL 1000 R som med 4 000 mil på mätaren nu är mer mattsvart än blanksvart. Den har vi handputsat upp med hjälp av Meguiars helt vanliga konsumentprodukter.
Hoj nummer två är en Honda VTR 1000 SP-2 som någon gång fått sina fantastiska originalfärger överlackade (helgerån!). Det går att köpa nya kåpor från Honda men prislappen är snudd på i nivå med vad hojen kostade och att lacka den i originalfärger är nästan lika dyrt. Här satsar vi på ett färdiglackerat Kina-kåpset från eBay som med en prislapp på 2 500 kronor inklusive frakt låter snudd på för billigt för att vara sant.
Hur det gick och hur du själv ska göra samma sak kan du läsa i Bike #9.15, nu i butik! Köp nedan!