Att bygga sin egen motorcykel är ett bångstyrigt projekt trots att det verkar ganska enkelt från start. Det är ju bara ram, motor, hjul och styre. Men allt för ofta så blir det tajt på slutet att få ihop alla bitar. En som idag känner till lagen om alltings jävlighet är Niclas Edmark som dagarna innan Custom Bike Show i Norrtälje inte sov många timmar.
– Det var Norrtälje som var premiären och då var vi bara tvungna att ha allt klart, berättar Niclas Edmark när vi träffar honom för en fotografering. I Norrtälje tog han endast en andra plats i customklassen men på Swedish Bike Meet svepte han hela prisbordet med tre segrar.
– Äsch, att det inte skulle gå på Norrtälje var väl väntat. Det är ju mest finnar och inbördes omröstningar, muttrar Niclas.
Niclas byggde tidigare ett superläckert bygge på en Harley-Davidson Night Train men vill i och med det här bygget ta saker och ting ett steg till. Eller kanske till och med fyra steg…
Joel och Tobbe på MKHER kopplades in och planer började smidas. Att det skulle bli en unik hoj rådde det inga tvivel om. Joel och Tobbe passade samtidigt på att utveckla produkter som de nu ska sätta in i sitt sortiment av delar för andra byggen.
Fälgarna på Hellraiser, vilket är namnet som hojen fått, kommer dock aldrig att bli någon hyllvara.
– Nej, de är de enda i sitt slag. Bara materialet till bakfälgen kostade 15 000 kronor, de är 3D-frästa ur ett solitt stycke aluminium och frästiden är 24 timmar per fälg. Kostnaden för det vågar man inte tänka på, konstaterar Niclas.
Men vilket resultat det blev. Ekrarna i bakfälgen flyter inte bara i en ledd utan i två, vilket ger ett enormt djup till fälgen. Enbart bakfälgen i sig skulle kunna fungera som ett konstverk!
Framfälgen ger ett smäckert utseende vilket binder ihop framänden bra. Att inget lämnas åt slumpen inser man när man hör Joel och Niclas diskutera en halvtimme kring vilka däck som passar bra in i bilden…
Tittar vi på gaffeln så är underbenen från Tolle men hylsorna har Tobbe svarvat. Han har även gjort fästen för den lilla ljusinsats från Hella, som KGK varit schyssta och sponsrat med. Joel har gjort styret själv medan både handtag och reglage är något som finns i deras färdiga sortiment.
– För att få en liten extra look har dock handtagen skurits ut för mer liv, berättar Niclas.
Förutom ram och sving så är det mesta plåtarbetet gjort av Joel, tank, skärmar, de specialgjorda sidostycken och oljetanken i rugbybollsform är framavlade deras verkstad i Tullinge. Snyggt är bara förnamnet…
Även avgassystemet är gjort av Joel men ytbehandlingen är litet speciell. Bara det bästa är gott nog åt Niclas Edmark:
– Det är M&R Performance i Tennesee som har keramikbehandlat det. De är världskända för sin teknik, det är samma klass på det här som på delarna på NASCAR-bilar, säger han stolt.
Även motorn svarta pulverlack är gjord i USA, hos Sumax i New York. Notera att även förgasaren är pulverlackad svart. Coolt!
Annars var det motorn som orsakade en stor del av sömnlösheten. Inte så mycket för att det är 107 kubiktum Twin Cam B från Axtell utan snarare för att det var problem att få ihop alla delarna. Till slut var Niclas tvungen att göra en panikutryckning till AC Cycle i Karlstad, där konstaterade de att delarna för att montera breddningskitet och växellådan var felaktiga. Bara att åka hem igen, få tag på nya delar och sedan återvända till Karlstad…
Självklart så strular det extra när det är saker som inte är utprovat sedan tidigare. På hojen sitter den första drevbromsen som MKHER har designat. Allt väl så långt men det tog en evighet till dess att bromskolvarna som var beställda från en annan underleverantör verkligen dök upp…
Men färdig blev den efter fyra månader och till ”ett kilopris på 2000 kronor” vilket är det närmaste Niclas kommenterar kostnaden.
Riktigt färdigt är det dock inte. Trots att Ray Hill lagt en läcker lack med dödskalle och blå flammor så är Niclas inte helt nöjd.
– Den ska lackas om i höst. Sedan tror jag att den faktiskt är färdig för min del i alla fall.