Harley Davidson kommer med två nya Sportster-modeller på marknaden, Forty-Eight Special och Iron 1200.
De nya hojarna är tänkta att locka till sig kunderna som vill bygga vidare på en modell men som kanske inte har tiden eller kunnandet till det. Harley Davidson menar att de nu gör, det deras kunder själva har gjort i flera generationer. Sportstern har många gånger om förvandlats till antingen en Bobber, flattrack eller café-racer.
Den nya luftkylda Evolutionmotorn på 1202 kubik ska ge 96 Nm vid 3500 varv/minuten vilket är cirka 36 procent mer vrid än föregångaren Iron 883.
Man har slängt på en sväng av 70-talet genom lackering och styling av hojarna.
Forty-Eight Special har fått en 49 millimeters framgaffel som sitter fast i en triple-clamp gaffelkrona. Det sitter gjutna aluminium-fälgar på båda modellerna men med lite olika utseenden.
Forty Eight Special har utrustats med 16-tums fälgar fram och bak i dimensionerna 150/80-16 och 130/90-16 med Michelin Scorcher31 däck. Den har fått en sadelhöjd på 705 millimeter.
Den har fått ett styre som H-D kallar ”tall-boy”.
Iron 1200 får en något smalare look med 150/80-16 bak och 100/90-19 fram.
Sadelhöjden är 735 millimeter på Iron 1200.
Iron 1200-modellen är utrustad ett mini-aphängarstyre och en liten toppkåpa.
Båda hojarna har en tjänstevikt på 256 kg.