Här är nyheterna bland BMW:s S 1000-modeller

En av de mest fruktade litersporthojarna har klarat av att klassas in under utsläpskraven i Euro 4-normen utan någon förlust i effekt. S1000RR kommer däremot få det avancerade ABS Pro-systemet som del av Riding Modes Pro-paketet nästa år.
 
Sporthojen får traction controlsystemet DTC som standard, vilket tar med motorcykelns lutning i beräkningarna. RR är numera även singelsadelhoj från fabrik med plastkåpa över skjutskutsen, vill du ha fotpinnar är det ett kostnadsfritt tillval. S 1000 RR har fått ny grafik på kåporna och ett nytt grått och svart alternativ.
 
Streetfightern S 1000 R har även den fått en Euro 4-klassad motor men här har effekten höjts trots att de hårdare utsläppskraven nu möts. Motorn lämnar nu 165 hästkrafter vilket är 5 fler än tidigare. Motorcykeln har även bantats två kilo, viket är ganska anmärkningsvärt. En ny ljuddämpare i titan och en lättare ram ligger bakom detta. Den som vill kan även göra motorcykeln ytterligare 2,4 kilo lättare med smidda HP-hjul som tillval.
 
Styret ska numera vibrera mindre under körning och som hos S 1000 RR ärABS Pro-systemet del av Riding Modes Pro-paketet nästa år. 2017 finns även dubbelverkande quickshifter som tillval till modellen.
 
Instrumenteringen ska vara lättare att avläsa tack vare en ny design och nu erbjuds även termometer för yttertemperatur. Modellen har även fått mindre kåpor.
 
Precis som hos S 1000 R har effekten höjts till 165 hästkrafter i asfaltsäventyraren S 1000 XR. Även här ska BMW åtgärdat de irriterarande vibrationerna i styret som bland annat Bike anmärkt på vid testkörningar. Modellen kommer även i en ny blå kulör.
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser