Det amerikanska motorcykelmärket är enligt en brittisk varumärkesundersökning coolare än någonsin. I undersökningen har 2000 konsumenter och en panel av 35 designers, redaktörer på livsstilsmagasin och webbdirektörer fått rangordna olika varumärkens coolhetsgrad.
Harley-Davidson som i förra årets undersökning rankades som det sjätte coolaste varumärket har alltså enligt britterna blivit ännu några snäpp coolare. Bakom undersökningen står företaget CoolBrands som sedan 2001 har tagit tempen på vad som uppfattas som coolt i varumärkesväg. Här nedan ser du topp-20 där Harley-Davidson är det enda motorcykelmärket i årets undersökning. Troligen hade resultatet sett annorlunda ut om samma undersökning gjorts i Italien eller Japan…
1. Aston Martin
2. Apple
3. Harley-Davidson
4. Rolex
5. Bang & Olufsen
6. Blackberry
7. Google
8. Ferrari
9. Nike
10. YouTube
11. Alexander McQueen
12. Dom Perignon
13. Playstation
14. Ray Ban
15. Chanel
16. Nintendo
17. Vivienne Westwood
18. Agent Provocateur
19. Tate Modern
20. Maserati
Eftersom vad som ingår begreppet ”coolt” är en smula individuellt, så har undersökningsdeltagarna fått ta hänsyn till, och bedömma efter följande sex egenskaper:
1. Stil
2. Nytänkande
3. Originalitet
4. Äkthet
5. Åtråvärdhet
6. Unikhetsgrad