Det är ingen tvekan om att det är en Harley Sportster, men den nya, låga sadeln med stöd baktill ger den en helt annan känsla. Man är tvingad att köra mer aktivt, en kombination av sadel och kortare fjädring.
Efter ett par kilometer motorväg drar vi in på ”the Loop”. Sträckan är ett måste för varje besök på Daytona Beach Bike Week och de är de enda vägarna i Florida med anständiga kurvor. Nightster passar bättre för kurvor än för cruising rakt fram. Bekväm är den inte, jämfört med de större twinnarna, och lite aktiv körning var välkommen. XL 1200 N är lättfotad genom kurvor och mycket lätthanterlig. Kombinationen 100/90-19 fram och 150/80-16 bak ger bra styrning och Nightster kan kastas från sida till sida utan större problem.
Den låga sadelhöjden, responsen i chassi och däck, förutom en trevlig och låg ettans växel gör XL1200N Nightster till en perfekt nybörjarhoj. Kortare förare och damer kommer att älska den, men det gör jag också, trots mina 1,80. Kanske är det för att jag gillar den bobbade stilen, inte för att jag satt bekvämt.
Willie G ritade hojen tillsammans med designern Richard Christoph och Nightster är en snygg kopia av bobbade hojar från 50-talet och en 1947 års Knucklehead i samma stil stod utanför Willie G. Davidson Product Design Centre. Det var den sortens hoj alla hemvändande soldater ville ha efter kriget.
En bobber är en motorcykel med minimala skärmar och blottade hjul och med så få delar som möjligt. En annan detalj är svart eller grå motor och minimalt med krom. En smäll rakt i ansiktet är den sidmonterade nummerplåten som tyvärr kommer att försvinna vid introduktionen i Europa 2008. Men fabriken meddelar att det kommer att finnas tillbehör.
XL 1200 N Nightster har samma luftkylda 1200-motor som de övriga Sportster, fem växlar, remdrivning och den senaste bränsleinsprutningen. Slash-cut-ljuddämpare understryker det speciella ljudet, förutom utseendet, men uppfyller ändå Euro 3! Evolution-motorn svarar direkt på gasen på låga varv, men man kan fortfarande varva den och det känns naturligt att göra det. Det finns inga hack i effektkurvan och den jämnheten är tilltalande.
Instrumenten är minimala. Till och med varningsljusen är svärtade om de inte är tända. Bensintanken är en liten 12,5-liters historia som är extremt smal. Gummidamaskerna på gaffeln är nästan det enda man ser framifrån.
XL 1200 N är annorlunda, ingen tvekan om det. Själv är jag aningen för stor för den, men som jag redan sagt, älskar jag den. Nightster är en motorcykel som kan (och kommer att) ändra betraktarens åsikt bara på grund av sitt utseende.
Plus:
Minimalistisk bobberdesign. Liten och lätt. Mjuk effektutveckling.
Minus:
Fotpinnstaggarna stör. Varken bekväm eller praktisk. Sidomonterad nummerplåt försvinner för Europa.
Publicerad i Bike nummer 6 2007.
Text: Tor Sagen
Foto: Benedict Campbell