I hällande regn på Twin Ring Motegi utkämpade Andrea Dovizioso (Ducati Team) och Marc Marquez (Repsol Honda Team) en av de bästa MotoGP-duellerna genom tiderna. En kamp som fortsatte ända in på mållinjen. Och trots att den regerande mästarens riskerade allt var det Andrea Dovizioso som klev segrande ut ur kampen. Han tog sin femte seger för säsongen, den sjunde i sin karriär och en av de mest spektakulära i historien. Marquez var en otroligt nära på andra plats, med Danilo Petrucci (Octo Pramac Racing) som siste på prispallen.
Det var Marquez tog ledningen från första startledet, med Jorge Lorenzo (Ducati Team) attackerade på första varvet för ta över ledningen. Marquez följdes av Petrucci och Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3), med Dovizioso som gjorde en bra start i hälarna. Marquez slog sedan tillbaka och Lorenzo backade genom fältet, samtidigt som Petrucci gick upp i ledning och trion som skulle leda de återstående varven formades: Petrucci, Marquez och Dovizioso.
Allt eftersom varven avverkades, förblev de två främsta i kampen om totalsegern tillsammans samtidigt som Petrucci fick en liten lucka i ledning. Men med 12 varv kvar gjorde Marquez sin första manöver för att ta över ledningen, medan ”DesmoDovi” hängde på och tog sig förbi sin landsman för att hålla sig så nära tabelledande Marques so mmöjligt. De två drog iväg och vi började ana vartåt det skulle komma att luta.
Med sex varv kvar, attackerade Dovizioso vid sväng 6, och katt och råtta-leken fortsatte. Marquez slog sedan tillbaka med en brutal omkörning i sväng 3 med tre varv kvar och sedan blev kampen allt mer intensiv. Det hela utvecklade sig till en av de mest spektakulära racen den här säsongen – och allt i hällande regn – det såg ut som att Marquez ändå satt på de bästa korten när det sista varvet närmade sig.
Dovisiozo fick kämpa hårt för att hänga med Marquez och gapet ökade till över en halv sekund, tills Marquez plötsligt fick en läskig sladd och det såg ut som han skulle flyga ur sadeln i sväng 8. Plötsligt var Dovisiozo på Ducatin ikapp. Italienaren slog sedan till för att ta ledningen strax efter med Marquez beslutsamt strax efter, viktiga mästerskapspoäng stod på spel för båda.
Marquez gjorde ett sista försök på insidan av Dovizioso, som dock var beredd på manövern och höll ihop spåret när Marquez på Repsol Honda gick för brett. De bar nästan sida vid sida över mållinjen, men det var ”DesmoDovi” som tog hem segern i en duell som kommer att gå till historien – och knappar därmed in på tabelledande Marquez som nu leder MotoGP-VM med 11 poäng.
Bakom trion på prispallen gjorde Andrea Iannone (Team Suzuki Ecstar) en fantastisk körning och tog fjärde plats, efter att italienaren startat på tolfte plats och lyckats ta in på teamkompisen Alex Rins och sedan passera honom i den senare delen av tävlingen.
Efter att ha fallit tillbaka efter en fantastisk start kunde Jorge Lorenzo återhämta sig och ta sjätte plats – och passerade därmed Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) som tog sjunde plats. Zarco tappade i slutet av racet och tog åttonde plats före Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP) som haft en tuff helg. Viñales ligger nu 41 poäng efter Marquez i poängtabellen.
Loris Baz (Reale Avintia Racing) avslutade topp tio före Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing) som tog ett annat bra resultat för den österrikiska fabriken på elfte plats. Tolfteplatsen togs av wildcard-föraren Katsuyuki Nakasuga (Yamalube Factory Racing) – 2017 års vinnare av Suzuka 8H.
Sam Lowes (Aprilia Racing Team Gresini) tog sitt bästa resultat hittils och fick fina poäng genom sin trettondeplacering, med poängplockarna avslutade av Hector Barbera (Reale Avintia Racing) och Tito Rabat (EG 0,0 Marc VDS). Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) kraschade, men klarade sig utan skador.
Nu fortsätter mästerskapet på klassiska Phillip Island, och tätstriden har tätnat med bara 11 poängs skillnad. Nu är det bara tre deltävlingar kvar. Australien 22 oktober, Malaysia 29 oktober och sist Valencia (Spanien) 12 november.
Pos. | poäng | Num. | förare | land | Team | märke | Km/h | tid/lucka |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 146.3 | 47’14.236 |
2 | 20 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 146.3 | +0.249 |
3 | 16 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Racing | Ducati | 145.8 | +10.557 |
4 | 13 | 29 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 145.3 | +18.845 |
5 | 11 | 42 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 145.1 | +22.982 |
6 | 10 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 145.1 | +24.464 |
7 | 9 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 144.9 | +28.010 |
8 | 8 | 5 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 144.8 | +29.475 |
9 | 7 | 25 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 144.4 | +36.575 |
10 | 6 | 76 | Loris BAZ | FRA | Reale Avintia Racing | Ducati | 143.8 | +48.506 |
11 | 5 | 44 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 143.5 | +56.357 |
12 | 4 | 21 | Katsuyuki NAKASUGA | JPN | Yamalube Yamaha Factory Racing | Yamaha | 143.3 | +1’00.181 |
13 | 3 | 22 | Sam LOWES | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 143.2 | +1’00.980 |
14 | 2 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 143.1 | +1’03.118 |
15 | 1 | 53 | Tito RABAT | SPA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 143.1 | +1’03.514 |
16 | 45 | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Racing | Ducati | 143.1 | +1’04.162 | |
17 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 143.0 | +1’06.271 | |
18 | 7 | Hiroshi AOYAMA | JPN | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 142.6 | +1’13.250 | |
Ej fullföljt | ||||||||
19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 142.6 | 3 Laps | ||
26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 143.0 | 4 Laps | ||
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 133.9 | 5 Laps | ||
35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 137.6 | 10 Laps | ||
46 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 142.0 | 19 Laps | ||
31 | Kohta NOZANE | JPN | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 137.6 | 21 Laps |