I USA kör man nästan bara automatväxlade bilar så att den här byggts därborta är inte så förvånande. Automatväxlade tvåhjulingar finns överallt men den här har inte någon variatorlåda utan en riktig tre stegs växellåda av märket MoPar TorqueFlite som dessutom har backväxel.
– Jag byggde hojen enbart för utmaningens skull, säger Rick Walters Jr till Bike.
Det finns också några mer seriösa tankar bakom projektet som Rick Walters senior och Rick Walters junior gav sig in på.
Enligt dem finns det många som inte vill köra hoj eftersom det är för svårt att växla manuellt. Med automatlåda tror Walters att fler kan lockas att köra mc. Även om man har någon form av handikapp kan automatlådan också vara till nytta. Walters har ansträngt sig för att få lösningen att se fabriksmonterad ut. Skillnaden syns främst på styret som saknar kopplingshandtag och på bakhjulet som drivs av kedja istället för rem.
Walters Manufacturing håller till i Illinois USA och de tar på sig att konvertera Dyna Glide av årsmodellerna -99 till -05.
– Jag var trött på alla resor i mitt gamla jobb som affärsanalytiker. På den tiden drömde jag ofta om att sluta och istället öppna en verkstad för motortrimning. För två år sen blev jag hojintresserad och på den vägen är det, säger Rick Walters Jr.
Frågan som Walters ställde sig innan de startade sitt projekt var: ”varför finns så få automatväxlade motorcyklar på marknaden”?
Vad tror du svaret är på den frågan?