Ena sekunden njuter du av den milsvidda och vackra utsikten eller du kanske byter fil i en främmande stad. Sekunden senare ligger hojen alltför trasig på backen för att du skall kunna fotsätta färden… Det är mycket som kan hända på en semester och då gäller det att veta vad du skall göra och vad du absolut inte skall göra för att på bästa sätt kunna komma hem eller fortsätta din resa.
Det kan förefalla ganska naturligt att börja med att kika på vad du har för försäkring. Se till att du har reseskydd och att den täcker det du skall göra. Har du en motorcykel med fabriksgaranti och kanske till och med vagnskadegaranti från importören skall du noga beakta vilka krav den ställer på dig för att gälla. Risken finns att du, om någon obehörig mekaniker »hjälper« dig med din nya hoj och tillfälligt löser dina problem, kan stå utan garanti senare då garantins villkor säger att du måste låta en auktoriserad mekaniker göra jobbet. Kolla med din märkeshandlare vad som gäller, om du har vagnskadegaranti eller liknande serviceavtal. I förekommande fall ingår transport till närmaste märkesverkstad och även övernattningar i samband med garantireparationer. De flesta märken har ett, åtminstone, europaomspännande service och hjälpnätverk som gäller under garantitiden.
Alla de villkoren kan vara bra att ha koll på innan du råkar ut för något långt hemifrån. Är du osäker skall du ringa hem till märkesimportören. Meningen med importörernas garantier är att kunden inte skall bli lidande om det händer något.
Har du en äldre hoj där garantin löpt ut är det lite friare med vem du kan anlita att reparera din trasiga hoj. Kolla med ditt försäkringsbolag vilka villkor som gäller för haverier utomlands.
Det kan vara så att reparationen och transportkostnaderna först måste godkännas av försäkringsbolaget om dessa skall täckas av försäkringen. Detta kan vara nog så viktigt att veta om någon tjänstvillig innevånare börjar lasta din hoj för avtransport. Det som ser ut som vänlig insats kan lätt sluta med en faktura eller en ilsken människa som vill ha kontant ersättning för att ha bogserat bort din hoj.
Blir din hoj stulen när du är ute i världen måste du börja med att polisanmäla den på orten där den stals. Därefter kontaktar du ditt försäkringsbolag på försäkringsbolagets journummer. Kom ihåg att ta med kontaktuppgifterna till ditt försäkringsbolag på resan!
Begär också ett grönt kort ifrån ditt försäkringsbolag innan du ger dig ut på färd, det kan vara mycket bra att ha med om olyckan är framme, eller något annat oplanerat otrevligt inträffar. Det är också en klar fördel att ha med dig de senaste fordonshandlingarna från Vägverket. Detta är till och med krav i vissa länder inom eu.
Råkar du ut för vårdkrävande personskada utomlands skall du alltid kontakta sos International. Se till att ha rätt försäkring och ha full koll på dina papper innan du åker. Där ute är det för sent.
Några fler bra tips!
Förbered dig innan resan med att skriva ner telefonnummer till svenska ambassaden i de länder du avser resa i. Visserligen finns allt på Internet, men du kanske inte blir drabbad just intill ett internetcafé eller liknande.
Det är också bra att ha en summa kontanter tillgängligt även om du inte skall göra några utsvävningar innan du språkat med ditt försäkringsbolag. Det är inte alla som tar kort, då är kontanter räddningen.
En annan bra förberedelse är att ha en kontaktperson hemma som du avtalat att du kan ringa när som helst och löser dina kontakter med försäkringsbolag och annat viktigt.