Stoners återkomst till racingen blev en kort sådan. Under hans första stint på Suzuka kraschade han från ledningen och fick flera frakturer. Det visade sig att gasen hade fastnat i öppet läge, 26 grader mer specifikt. Honda tog enduranceracern tillbaka till fabriken för undersökning och fann problemet.
Något ska ha gått fel med vajern, ett problem som aldrig uppstått förut men Honda ska nu ta fram en ny version av gasen för framtida bruk i endurance. Honda passar på att be om ursäkt till Stoner och tackar honom för hans insats i Suzuka åttatimmars.
Den stora frågan är så klart om Stoner kommer återvända till Suzuka (och racingen överhuvudtaget) eller om två rejäla gipsningar blev droppen. Baserat på Hondas pressmeddelande gissar vi att de gör allt i sin makt för att få Stoner på bra humör och plåstra om såren. Med ingen ny CBR1000RR i sikte blir det svårt att ta sig an nya Yamaha R1 och deras GP-förare på Suzuka nästa år utan framstående talanger – dags att kalla in Pedrosa och Márquez?