Skälen till att utveckla nya CBR 250 R var tecken i tiden, enligt Honda. I åratal regerades marknaden av effektstinna tusenkubikare men den dominansen är bruten, tiderna har förändrats.
Dagens täta trafik och rytm i storstäderna begränsar nyttan med högeffektshojar. Bensinpriset stiger och så även försäkringspremierna. I takt med att de stora sporthojarna blivit allt mer extrema har man också distanserat sig från den genomsnittliga motorcyklisten. Sporthojarna har med andra ord blivit för bra för sitt eget bästa.
Den här bilden målades upp om sporthojar och den stämmer säkerligen till en viss del. Hondas nya modell, CBR 250 R, försöker dock inte ta över Fireblades plats i motorcyklisternas hjärtan, utan är tänkt som en mångsidig allroundhoj för stadstrafik. Den ser sportig ut och köregenskaperna inbjuder till körning på kurviga småvägar och erbjuder därmed ett billigt sätt att upptäcka nöjet med motorcykel.
Det var en trevlig upplevelse att rulla iväg med lilla CBR 250 R. Den rörde sig elegant och angenämnt och accelererade tillräckligt bra för att hänga med i trafiken utan problem. Den encylindriga fyrtaktaren får upp motorcykeln i motorvägsfart utan större problem och motorn pinnar på rätt bra så länge jag håller varvet uppe
Det är lätt att återkoppla till svunna tider innan effektstrypningar då 125:orna hade ungefär lika mycket effekt som den här cykeln. Som bäst kunde även körbarheten vara på samma nivå som hos denna
CBR 250 R. Nästan.
Motorcykeln är extremt lätthanterlig och väldigt smidig, delvis tack vare sin låga vikt. Storleksmässigt är den jämförbar med en 125:a men fjädringen håller högre klass. Motorn är lätt att komma överens med och räcker till effektmässigt för det som motorcykeln är tänkt för. Bränsleförbrukningen och utsläppen är minimala tack vare modern insprutning och motorstyrning.
Är CBR 250 R framtidens motorcykel? Troligen inte, men för dig som söker ett sportigt alternativ till en skoter och som dessutom vill ta en söndagstur då och då är den ett bra val.
Plus:
Trivsam motor med vibrationsfri gång. Bra bromsar och körställning.
Minus:
För svag motor för annat än körning i tätort och utan passagerare.
Publicerad i Bike nummer 5 2011.
Text: Sami Salonen
Foto: Honda