I höstas presenterade Honda nya CRF 250 L, som lovades vara ett riktigt allroundverktyg, klara alla vägar galant och ändå fortsätta glatt när asfalten tar slut.
Den påminner om Hondas mer tävlingsinriktade enduromodeller, inte minst tack vare 21- och 18-tumshjulen och vid en snabbkoll är det endast den låga höjden som avslöjar att CRF 250 L främst är en gathoj. Komponenterna är dock överlag enklare vilket avspeglar sig på priset.
Ergonomin är utmärkt, körställningen avslappnad men när man kör stående känns styret lite väl lågt. Sadeln är betydligt mycket bekvämare än den ser ut och det är lätt att nå ner till marken. Reglagen är rejäla och den digitala instrumenteringen bjuder på all nödvändig information.
Enstånkan är en gammal bekant från andra Honda och är i CRF 250 L optimerad för lättkontrollerad effekt både på och utanför vägen. Bottenregistret är lite klent men i mitten börjar det hända något. För aktiv körning gäller det att hålla varvet uppe. Hojen är dock piggare än man kan vänta sig av 23 hästkrafter.
Motorn kompletteras av en sexväxlad låda som fungerar bra, sånär som på några ofrivilliga frilägen och den lättanvända kopplingen ger en bra känsla. Utväxlingen är dock hög, oftast använder jag bara växel 1–4. Det ger dock bra bränsleekonomi och fast tanken är liten, 7,5 liter, är aktionsradien okej.
Fjädringen består av en USD-gaffel på 43 millimeter fram och en enkeldämpare bak. De relativt enkla komponenterna jobbar överraskande bra, både tjälskador och stadens kullerstenar filtreras bort och dåliga skogsvägar känns oväntat sköna att köra på. Detta ändras inte ens när vägen övergår till skogsstigar, chassit tar nämligen ödmjukt emot allt jag hittar på och det enda som begränsar framfarten är tillgången på effekt.
Hondans tyngdpunkt är låg, vilket gör att den relativt höga vikten på 144 kilo inte märks. Hojen är lätthanterlig i alla situationer. Det finns inget ont att säga om enkolvsoket bak, men tvåkolvsoket fram skulle gärna kunna vara effektivare. Känslan är dock bra.
Honda CRF 250 L bjuder på mångsidighet, både trygghet och bus, i kombination med god ekonomi. Den smidiga hojen är som mest hemma i urban omgivning och även om den till nöds klarar av snabba motorvägspass trivs både du och den bäst på småvägar. Är du nyfiken på offroad är den ett utmärkt verktyg för att utforska även sidan av vägen.