Växellådar med dubbla kopplingar, exempelvis DSG-systemet hos Volkswagen (Direct-Shift Gearbox), är något vi har blivit vana att se hos allt från personbilar till supersportbilar.
Honda uppger nu att de arbetar med att utveckla, ”nästa generations transmission”, som använder sig av dubbla kopplingar på samma sätt som vi tidigare sett hos just bilindustrin. Den nya sortens växellåda och koppling ska ge en effektivare kraftöverföring, snabbare och jämnare växlingar.
Honda har inte gått ut med vilka modeller som kommer att utrustas med den nya tekniken, men gissningsvis kommer den att återfinnas hos den kommande V4:a modellen.
Fördelen med ett system med dubbla kopplingar är att du erbjuds både det sekventiella läget (precis som på en vanlig motorcykel), samtidigt som du har det helautomatiska redo att ta över när så önskas. Systemet väger inte heller mer än ett vanligt och växlar inte långsammare.
Vad tror ni om Hondas framtidsplaner? Tror ni att systemet skulle kunna leta sig utanför touringsegmentet till sportmotorcyklar?