Honda GL1800 Gold Wing 2020

Till 2020 uppdateras Gold Wings fjädring, bränsleinsprutning och dubbelkopplingsväxellåda för bekvämare touringkomfort och bättre hanterbarhet i låg fart. DCT-versionen finns i den nya färgen ”Matte Ballistic Black Metallic” och ”Pearl Glare White” är ett nytt alternativ för Tour-modellen.

Inför 2018 gjorde Honda om sin ikoniska Gold Wing helt och hållet. Resultatet blev en mycket lättare hoj med ny ram, framfjädring med dubbla länkarmar, Apple CarPlay™, elmanövrerat kåpglas, smartnyckel, 4 körlägen, startassistans för motlut, antispinn och 4 ventiler per cylinder i den maffiga boxersexan.

Inför säsongen 2020 uppdateras Gold Wings fjädring, bränsleinsprutning och dubbelkopplingsväxellåda för bekvämare touringkomfort och bättre hanterbarhet i låg fart. DCT-versionen finns i den nya färgen ”Matte Ballistic Black Metallic” och ”Pearl Glare White” är ett nytt alternativ för Tour-modellen.

Guldvingen finns i grundmodellen GL1800 Gold Wing och i en Tour-version med toppbox och krockkudde. Båda modellerna bygger på samma motor- och chassiplattform. Hondas dubbelkopplingsväxellåda (DCT) finns som alternativ på båda versionerna.

Sadeln är uppdelad i två nivåer för föraren och passageraren. Föraren sitter placerad med fullt fokus på körningen och till 2020 har passagerarplatsen fått nya, större handtag att hålla sig i. Förarsadelns form är skapt med fokus på att vara bekväm och stödjande, samtidigt som det ska vara lätt att byta körställning och nå ner till marken med fötterna.

All belysning består av LED-lampor och till 2020 har Tour-versionerna dimljus som standardutrustning. Den nedre delen av strålkastarna har fem polerade optiska linser på båda sidor för att skapa en ”Jewel Eye”-ljusbild. Med hjälp av helljuset (i övre delen) skapas ett stereoskopiskt intryck. Främre blinkers sitter i backspeglarna och främre/bakre blinkers slås av automatiskt genom att systemet jämför fram- och bakhjulets hastighet och beräknar när blinkersen ska slås av beroende på situationen.

Gold Wings gjutna aluminiumram gjordes om till 2018 och blev kompaktare samtidigt som motorn flyttades fram 40 mm. Dessutom optimerades materialets tjocklek runtom på ramen för att få en smidig och stabil körkänsla ända från gångfart upp till motorvägshastighet.

Både förarens och passagerarens position flyttades fram 36 mm, och tack vare framfjädringen med dubbla länkarmar och dess vinklar flyttades även framhjulets bakkant fram 24 mm när fjädringen är helt ihoptryckt.

En annan fördel med framfjädringen med dubbla länkarmar är att det blir mindre glidfriktion än med en vanlig teleskopgaffel där ytterbenen hela tiden glider upp och ner på innerbenen på grund av ojämnheter i underlaget eller att man bromsar. Att det sitter lager i styrningens och fjädringens alla ledpunkter bidrar också till mindre friktion.

Styrningen via dubbla gaffelhållare är också åtskild från fjädringen som består av en stötdämpare. Konstruktionen gör att Gold Wing är kvickare och lättare att styra. Dessutom kopplar ett patenterat styrstag styret till framaxeln, samtidigt som styret, som nu vrider en mindre massa (plus placeringen av styret) skapar en helt naturlig känsla för föraren.

Dubbelverkande kombibromsar (D-CBS) fördelar bromskraften optimalt fram och bak. En lättare ABS-modulator av cirkulationstyp som är integrerad med bromsstyrenheten håller nere bromssystemets vikt. ABS är också sammankopplat med det valda körläget, så att bromsegenskaperna anpassas automatiskt efter körsituationen, vilket ökar säkerheten. Dubbla 320 mm bromsskivor fram greppas av två 6-kolvsok och baktill sitter en 316 mm skiva och ett 3-kolvsok.

Gold Wing 2020 har också den nykonstruerade enkelsvingen som lanserades på årsmodell 2018. Den gamla konstruktionen hade koniska lager och svingarmsfästen med nödvändig tjocklek för att få rätt styvhet. Den nya enkelsvingen har en omarbetad svingaxelkonstruktion och är fastskruvad på ramens vänstra sida. Höger sida används för att komma åt vid service.

Detta förändrar påfrestningar och krafter på ramens svingarmsfäste och innebär mycket större designfrihet, plus att maskinen blir mer lätthanterlig och stabil. Hondas beprövade Pro-Link ger en progressiv och bekväm fjädringsrörelse och länkaget är optimerat med sfäriska leder överallt som eliminerar vridning.

Fjädringens dämpning justeras elektroniskt i förhållande till det valda körläget. Stegmotorer i främre och bakre stötdämpare flyttar nålar för att styra oljeflödet och anpassa dämpningskraften efter körsituationen.

Även bakfjädringens förspänning justeras elektroniskt. Det är ett intuitivt snarare än numeriskt system. Justeringen är separat från de 4 körlägena och har 4 förspänningsnivåer från mjuk till hård för olika belastning: bara förare, förare med bagage, förare med passagerare och förare med passagerare och bagage. Inställningen visas på instrumentskärmen och justeras med en knapp.

För att matcha det nya chassits fina köregenskaper uppdaterades även Gold Wings 1 833-kubiksmotor till 2018. Motorn var fortfarande en boxersexa, men den fick fyra ventiler per cylinder istället för två, samtidigt som den blev mycket kompaktare och 6,2 kg lättare än den föregående konstruktionen.

Max effekt är 93 kW vid 5 500 varv/min och max vridmoment är 170 Nm vid 4 500 varv/min. Borrningen på 73 mm matchar 73 mm slaglängd, de vänstra och högra cylindrarna är förskjutna 4 mm och cylinderfodren är av aluminium. Kompressionen är 10,5:1 och bränsleinsprutningen har uppdaterats till 2020 för bättre hanterbarhet i låg fart.

Till 2020 har Gold Wings DCT-låda finslipats ytterligare för att göra maskinen mer lätthanterlig i låg fart, med tät utväxling som minskar ryckighet. De högre växlarna har glesare utväxling för att hålla nere motorvarvtalet. Komforten lär vara bättre i både låg och hög fart tack vare utmärkt kvalitetskänsla vid upp- och nerväxling.

Tillgängliga färger:

GL1800 Gold Wing – Matte Majestic Silver Metallic

GL1800 Gold Wing med DCT – Matte Ballistic Black Metallic **NY**

GL1800 Gold Wing Tour – Candy Ardent Red / Darkness Black Metallic / Darkness Black Metallic with Grey och **NY** Pearl Glare White

GL1800 Gold Wing Tour med DCT och krockkudde – Candy Ardent Red and Black

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser