Ny automatlåda med dubbelkoppling
Enligt Honda så ska den nya växellådan tillåta en sportigt körstil, kombinerat med ett enkelt handhavande och hög effektivitet, som ska ge en likvärdig bränsleekonomi eller till och med bättre i jämförelse med en konventionell låda.
Nya VFR med V4-motor kommer att finnas utrustad med automatlådan och finnas tillgänglig för den europeiska marknaden 2010.
Växellådan är världens första automatväxellåda med dubbelkoppling för motorcyklar med en kompakt design som kan integreras med redan existerande motorer utan större modifikationer.
Mjuk acceleration med sömlösa växlingar utlovas och det kommer att finnas tre olika lägen att välja bland: D-mode för vardaglig körning, S för sport och slutligen ett manuellt läge för de sex växlarna. Honda säger att de gradvis tänker tillämpa det nya systemet i större motorcyklar.
Precis som hos många bilar alternerar de båda kopplingarna, så att när du har växel ett i läge och accelererar så förbereds växel två automatiskt för att få ett så jämnt och effektivt effektflöde som möjligt.