Dagens Honda Fireblade är i stort sett samma modell som premiärvisades 2008. Trots uppdateringar, nu senast SP-versionen 2014, har den hamnat på efterkälken jämfört med konkurrenterna.
Hondas utvecklings- och designchef Tetsuo Suzuki frågades nyligen ut av brittiska MCN. Han avslöjade då några viktiga detaljer om Hondas tankar kring framtidens sporthojar från tillverkaren.
– Det finns tre projekt som Honda arbetar med och alla är under seriöst övervägande. Superbike-marknaden har förändrats mycket under de senaste åren och vi måste se till att ta hänsyn till det i våra beslut, säger Tetsuo Suzuki.
Utvecklings- och designchefen bekräftade att nyheter för Fireblade-modellen kommer fokuseras mot att göra motorcykeln till en användbar hoj för gatan, inget som ska ställas mot extremare motorcyklar som exempelvis Yamaha R1M.
För att möta just Yamaha R1M men även värstingar som Aprilia RSV4 RF och Ducati Panigale R finns två alternativ enligt Honda.
Båda grundas i årets stora nyhet RC213V-S, MotoGP-cykeln för gatan. En möjlighet är en budgetversion som fått vissa delar utbytta mot billigare dito. En annan variant kallas RVF1000. Den sistnämnda sägs få en V4-motor som baseras på den i RC213V-S men i ett helt nytt enklare chassi.
Tetsuo Suzuki säger till MCN att vi bara kommer få se ett eller kanske två av dessa projekt i produktion. Vilken av vägarna som Honda kommer välja för att inte bli helt akterseglade i superbike-klassen återstår nu att se.
Diskutera: Vad tror du att Honda kommer hitta på för att hänga med i superbike-segmentet?