Hondas motocrossmaskiner har alltså fått en större gemensam uppdatering, tre motormappningar som det går att välja mellan via ett reglage på högra sidan av styret. Läge ett är standard, läge två har mjukare gasrespons och läge tre är mer aggressiv.
CRF450R har enligt Honda fått bättre känsla i bakhjulet från låga varv och högre motoreffekt på grund av bland annat omarbetade topplock och nytt avgassystem. Växellåda, kolvar och vevhuset har fått förbättrad hållbarhet enligt Honda. Nya kylare har också monterats.
Framgaffeln har fått uppdaterat och lättare innanmäte. Utöver tidigare justeringsmöjligheter finns nu även hög- och lågfartsretur att justera. Bromsskivan fram har växt med 20 millimeter till 260.
CRF250R har fått en Showa-gaffel på 48 millimeter med luftfjädring och ska vara lättare än föregångaren. Även bakdämparen är uppdaterad med finjusteringar av Honda. CRF250 får även en 260-bromsskiva fram, nya dekaler och Dunlops MX52F/MX52-däck.