Honda presenterade igårkväll två nyheter anpassade för att kunna strypas efter de nya A2-reglerna (mellanklasskörkort). Båda modellerna delar den tekniska grundstommen som är helt ny. Motorn är en radfyra på 649 kubik som levererar 87 hästkrafter vid 11.000 varv och 63 Nm vid 8000 varv. Användbarhet på låga varv och låg bensinförbrukning har legat i fokus. Räckvidden uppges vara klart tillräckliga 35 mil, eller till och med längre. En snygg detalj att notera på den nya motorn är dragningen av grenröret!
Chassit med ram och sving av aluminium är detsamma för modellerna, med skillnaden att CBR650F har något vassare fjäderhårdhet, för att understryka modellens lite sportigare stuk. Båda har utrustats med en konventionell framgaffel på 41 millimeter, bakstötdämparen uppges erbjuda justerbar förspänning i sju steg.
CB650F med ABS väger 208 kg körklar och CBR650F med helkåpa är något tyngre och väger med ABS (vilket kommer att vara standard för båda modellerna) 211 kg. Sadelhöjden på 810 millimeter är identisk för båda versionerna.
Presskit och bildspecial hittar du till höger!
Vad tycker du om Hondas nya CB och CBR-modeller på 650 kubik?