Du har precis rullat ut din sprillans motorcykel ut ur butiken och skall starta upp den för första gången! Det är ett magiskt ögonblick. Nu bestämmer du dig för att du ska vårda din nya pärla så ömt det bara går.
Du ska tvätta den, låsa den och köra in motorn. Du frågar dig samtidigt om du skall göra som de säger på märkesklubben; »Byt till en enklare mineralolja så att inkörningen blir riktigt gjord, moderna syntetoljor är för bra!«
Naturligtvis så rekommenderar ingen av motorcykelhandlarna att du skall byta ut den olja som är i motorn vid leverans men det förekommer att vissa märken låter motorcykeln gå på en speciell »inkörningsolja« som sedan vid förstaservice byts ut till en vanlig handelsolja. Du skall alltså inte mixtra med oljor själv vid inkörning av en ny motorcykel! Du skall heller aldrig, under normalt bruk, köra med olja utanför den av tillverkaren specificerade kvaliteten ens efter inkörningen.
När du nyss monterat ihop en motor där du bytt kolv, borrat eller gjort liknande reparationer gäller samma sak. Använd specificerad olja.
Tanken på att en syntetolja håller isär slitytorna för mycket stämde för tjugo år sedan men idag med moderna oljor är så inte fallet. Rekommenderat är att du ska köra in en nyihopsatt motor en tid. Dock behöver denna nya inkörningstid inte vara lika lång som den då motorn är ny.
Däremot är det allmänt rekommenderat att under inkörningsperioden låta motorn snurra »lätt« och att inte inte segdra och gå för mycket på tung belastning. Även här finns terorier om att en motor skall gå hårt under inkörningen för att sedan gå allra bäst, denna teori stöds inte av någon av de fem motorcykelimportörer vi samrådit med inför denna artikel.
Är du osäker på vad som gäller för din motorcykel kan du alltid prata med din märkesmekaniker som ger dig råd och svar.
Gammal sanning
Syntetolja håller inte isär delarna för bra. En motorolja består till 80-90% av basolja, mineral- eller syntetbasolja. Resten är additiv som ger oljan en god »vidhäftande« smörjfilm.
Det är inte basoljan som gör oljans egenskaper, men med en dålig basolja blir det ingen bra produkt.
För 15-20 år sedan stämde säkert teorin om mineralolja till inkörning, då de första syntetoljorna var för homogena och inte hade lika utvecklade additiv.
Detta lever tyvärr kvar fortfarande, som syntetoljorna har fått skit för.
Det finns alltid bakåtsträvare som är emot ny teknik. Så har det nog varit lite med syntetoljor.
Faktagranskat av Johan Andersson, OKQ8 Teknisk Service och Utveckling