Äntligen är jag framme på motorstadion i Uddevalla för provkörning av Husqvarnas nya endurohojar.Genom åren har det blivit många Husqvarna för mig, hemma står en TE 300 från 2012, så därför är jag naturligtvis lite extra nyfiken på vad KTM, eller snarare Pierer, har hittat på med det anrika svenska märket.
Jag tar det lite lugnt och när dammet lagt sig i depån efter att alla journalister slitit åt sig testhojar och stuckit ut på endurospåret finns det en hoj kvar till mig som ingen ville köra – FE 501. Att börja dagen med det största monstret Husqvarna har var inte vad jag hade planerat, men det är bara att ta tjuren vid hornen och köra.
Efter passet ställde jag tillbaka 501:an, lite förvånad faktiskt då den har hur mycket effekt som helst men är ändå ganska lättkörd. En perfekt maskin för öppnare terräng typ stubbrace eller annat bus, men ingen direkt nybörjarhoj.
Efter 501 följde lite blårykande tvåtaktare. TE 125 kräver sin man att köra fort med men gillar man att ligga på höga varv kan man vara grymt snabb på denna hoj. Den väger bara 96 kilo och är otroligt lätthanterlig vilket gör att den även passar nybörjare.
TE 250 har lite extra vrid att bjuda på, jämfört med lillebror, så det går lite lättare uppför de branta stenbackarna och färden blir allmänt lugnare. Växellådan och den lättarbetade hydraulkopplingen funkar perfekt, precis som på dom andra modellerna.
TE 300 är väldigt lik TE 250 på det mesta förutom motorn. Någon har matat den med steroider, du kan köra på helt fel växel, men trots det ger den inte upp, tack vare det traktorlika vridmomentet.
FE 250, den lilla fyrtaktaren passar helt perfekt i de knixigaste partierna, bland hala rötter, stora stenar och tvära svängar. Men låt dig inte luras av den lena motorn, varva den lite och den är mycket snabb i rätta händer.
Något som imponerar med FE 450 (samma borr men kortare slag än 501) är fjädringen. Den är mycket bra avstämd och sväljer allt, stort som smått. Det nya länkaget till WP-stötdämparen gör att du har ett mycket bra fäste och driv bak. Den 48 mm grova 4CS-gaffeln gör att den känns mycket trygg fram.
Efter två pass med varje hoj blev favoriten FE 350 – vilken hoj! Den insprutade motorn har lagom mycket effekt för att passa perfekt överallt. Du kan smyga upp bland såphala rötter och stenar utan några problem och skulle du behöva lyfta framhjulet över något svarar den blixtsnabbt på gasen. En smart detalj är att framgaffelns kompression och retur kan justeras från förarplatsen utan verktyg. Det finns bara ett stort fel med 350:n och det är att den inte står i mitt garage!
Plus: Precis lagom på allt. Lättkörd. Fin insprutning. Framgaffeln.
Minus: Jag har inte plats i garaget för en endurohoj till.
Publicerad i Bike nummer 1 2014.
Text: Joakim Ottosson
Foto: Husqvarna