Husqvarnas första motardhoj, SM 610 S, firar tio år i år och med det kommer stora förändringar på 2008 års modell. Sedan oktober har BMW tagit över företaget med en stark övertygelse att styra upp. Stora insatser har gjorts för att ta tag i reservdelsproblemet som nu är ett av de mest moderna i Europa, enligt BMW. »Det är inga problem längre«, säger tyskarna. Samtidigt ska kvaliteten bli bättre.
Förra året utgjorde motardserien hälften av den totala försäljningen och SM 610 är den näst mest säljande modellen. Sverige är en liten marknad men modellen i sig borde vara intressant för oss svenskar då den är en frisk fläkt. Jämfört med företagets andra raceanpassade sjuttontummare säger faktiskt Husqvarna att 610 är en komfortabel motard för touring som ska gå att skjutsa på och fungera på längre turer. Provkörningen sker dock på en gokartbana vilket skvallrar om att det trots allt inte handlar om en ny konkurrent till Gold Wing.
Euro-3 har gjort att insprutning har tvingats på plats för att klara kraven. Vid presskonferensen är ingenjörerna öppna med enkelheten i att kringgå miljöstrypningen för att kunna utnyttja motorns fulla potential.
Känslan från gashanden är utmärkt och motorn svarar snabbt på gas och går hyfsat mjukt. Den är mer varvvillig än bottenstark men den otydliga digitala varvräknaren gör det lätt att nå det abrupta varvstoppet. Effekten upplevs inte vara i klass med exempelvis KTM 690, något som förmodligen hade behövts för att möta den konkurrensen. Husqvarna hamnar i stället i ett trevligt mellanland mellan de snällare pendlarmotarderna och de mest effektstinna. Kopplingen är lätthanterlig och exakt vilket även gäller bromsarna som inte mattas under hela dagen. Fjädringen är anpassad för aktiv körning och är därför mer hård än mjuk.
Körning på landsväg fanns det inte utrymme för vilket gör det svårt att utvärdera de egenskaperna. SM 610 I.E gör inte bort sig på bana trots sina touringambitioner, något som skvallrar om att Husqvarna inte släpper arvet från förra årets två världsmästartitlar i supermotard.
Plus
Underhållande motorkaraktär. Kul att köra på bana. Fin känsla i insprutningen. Låg vikt.
Minus
Otydlig varvräknare. Tveksam för skjutsning. Varvstoppet kommer tidigt och träder in på ett abrupt sätt.
Publicerad i Bike nummer 5 2008.
Text: Marc Malmqvist