Äntligen är den här, Husqvarnas första ”riktiga” landsvägshoj med den potenta och körglada 799-kubikstwinnen. Allt sedan Svart- och Vitpilen 701 försvunnit från Husqvarnas line-up, har det saknats ett riktigt ”järn” för gatbus och slingrande vägar.
Med nya 801 Svartpilen tar Husqvarna ett stort steg och utmanar konkurrenterna med en slagkraftig modell som bär riktigt sköna linjer. Hjärtat i skapelsen är förstås den härligt bultande och dundrande radtvåan med 285-graders vevtappsförskjutning som ger en skön och personlig gång. 105 hästar på topp parat med 87 newtonmeter ger ordentliga prestanda tillsammans med den låga torrvikten på 181 kilo.
Ramen är en lättviktshistoria av krom-molybdenstål som även använder motorn som bärande element. Alusvingen är pressgjuten och håller i ett snyggt bakhjul klätt med fräcka Pirelli MT60-däck som med sitt grova mönster även passar för en skön grusvägstur. Men inte längre än så för den kortslagiga fjädringen på 140 mm fram och 150 bak är anpassad för vägar, inte terräng, dock justerbar, kompression och retur fram samt förspänning och returdämpning bak.
Som en option kan du köpa till Dynamic Pack vilket låser upp en 10-gradig skala av olika inställningar för traction control, elektroniskt kontrollerad motorbroms, wheelie-control inställbar i fem olika lägen samt farthållare.
Quickshifter kommer med som standard vilket även Husqvarnas uppkopplingsenhet gör som du enkelt ansluter till mobilen och erbjuder turn-by-turn navigering och möjligheter för musikspelning och telefonsamtal.
Bike är redan inplanerade till den roliga provkörningen av Husqvarna Svartpilen 801 så den kan ni läsa i Bike fem som kommer ut den 16 maj!
Tills dess får ni hålla till tåls med några härliga bilder och en liten videosnutt.
801 Svartpilen kommer till din handlare under April och kommer kosta 136 900 kronor.
Tekniska höjdpunkter:
*Ram i krom-molybdenstål med motorn som bärande del
*799 cc parallelltwinmotor med 105 hk toppeffekt och 87 Nm vridmoment
*Justerbar WP APEX-fjädring
*Fyra valbara körlägen (Street, Rain, Sport, plus ett dynamiskt läge som tillval)
*Tillvalet Dynamic Pack introducerar tio nivåer av traction control och fem nivåer av Anti Wheelie
*Ställbar traction control och farthållare finns med Dynamic Pack
*Nedläggningsberoende traction-controll som standard
*Lutningskänslig ABS
*Ride-by-wire gasreglage med justerbar gasrespons
*Standard Easy Shift-funktion (quickshifter upp och ned)
*PASC slirkoppling
*Standard Connectivity Unit ger TbT+ navigering, telefonsamtal och musikval från förarens smartphone