Gårdagens race på Misano Adriatico i Italien bjöd på precis allt; spänning, regn, krascher och många omkörningar. Och att inte glömma, Jonathan Reas första seger i Superbike VM och Hondas första seger i klassen i år. Ten Kate Honda förarna i Superbike VM bytte ut sina fjädringskomponenter från WP till Öhlins och det med framgång.
Jakub Smrz bröt Ben Spies fina pole-svit genom att kvala in på den första startrutan. Ben Spies slog det gamla rekordet senast i USA då han lyckades med bedriften att ta sju raka polepositions.
Fösta Superbike-racet förklarades ”wet race” och samtliga förare satartade med regndäck. Men banan torkade upp väldigt snabbt och en tredjedel in i racet började förarna komma in i depå för att byta cykel. Det går ju betydligt snabbare att bara hoppa över till sin reservcykel än att byta däck. Shane Byrne låg länge i ledning men Ben Spies vann racet då han taktiskt gick in som förste förare i depå för att byta till sin reservcykel med slicks på. Shane Byrne var åtta sekunder efter i mål med Fabrizio ytterligare fyra sekunder efter sig. Detta var ingen favoritbana för Haga, men han lyckades ändå rädda många viktiga poäng och knep femteplatsen efter Jakub Smrz. Ducati från andraplats ner till femte.
Stiggy Racings Leon Haslam var uppe på en fjärdeplats, men gjorde ett misstag då han var ute med regndäcken för länge och kom in i depå för att byta som en av de sista. Han körde i mål på en tolfteplats. Hans teamkollega, John Hopkins, hade svåra smärtor och startade inte i någon av racen. Förhoppningsvis är han bra med redan till nästa helg då det är dags för Doningston Park.
Det andra racet kördes under torra förhållanden och topptrion Rea, Fabrizio och Haga bjöd upp till härlig racing. Haga kunde inte utmana Rea på allvar och fick se sig passerad av sin teamkollega, Michel Fabrizio, som var rejält hungrig efter toppresultat på hemmaplan. Fabrizio och Rea bytte placeringar ständigt under hela racet men Rea gick segrande ur duellen och vann med ynka 63 tusendelar. Noriyuki Haga var knappa halvsekunden efter över mål.
Jakub Smrz tog återigen en fjärdeplats med sin Ducati 1098R. Carlos Checa var precis före Shane Byrne i mål med Tom Sykes ytterligare åtta sekunder efter. Leon Haslam var i en grupp om fyra att slåss om sjundeplatsen men fick nöja sig med en åttondeplats, under en tusendel efter Sykes i mål och en halvsekund före hans teamkollega i Yamaha World Superbike, Ben Spies, över mållinjen.
-I had an issue with the front end of my machine in the first race. I stayed out long on the wet tyres, got into fourth position, and then obviously stayed out for too long. When I went into the pit I only had four laps remaining, so I should have returned to pit four or five laps earlier. That was my own mistake. In the second race there was something wrong when the engine kept pushing me in and I kept losing the front. When the engine was good and the electronics were good, the lap times were as quick as anyone, but for seventy percent of the race the engine was just pushing me in so I really struggled, säger Leon Haslam.
-Race one was definitely better than race two! It was good for us, we did what we had to do. I stayed as close as I could to Fabrizio, I couldn’t run Byrne’s pace but wanted to stay with Michel as he was the one who mattered to me in the championship. I picked the right moment to come in and get out on dry tyres and switch bikes and put in good pace and we managed to win the race, säger Ben Spies.
-Race two wasn’t so great, I had an issue with the clutch on the start, for the first few laps I was short shifting and trying to ride round it. It finally came better but when I got behind Corser and Kagayama and those guys I couldn’t get round them easily. The last seven or eight laps it came good and I tried to run everyone down and started picking them off. I got up to Sykes and Haslam and they were having their little battle, we were definitely faster but I needed another lap to get round them which I didn’t have. It’s frustrating as we’ve lost good points this year and we’d be leading the championship with them. We’ll go to Donington and try to start over again and see what happens, avslutar, Ben Spies som ändå har lyckats att minska gapet upp till Hagas mästerskapsledning med några få poäng under helgen.
Noriyuki Haga (Ducati Xerox) leder Superbike VM efter 16 körda race. Med 292 sköna poäng är han 48 före Ben Spies (Yamaha World Superbike) och 55 poäng före sin stallkamrat Michel Fabrizio. Jonathan Rea (Ten Kate Honda) ligger fyra med 167 poäng. Max Biaggi (Aprilia Racing) är femma med 135p, Leon Haslam (Stiggy Racing Honda) är sexa med 134p.