En prisbillig modell som skulle visa sig bli en riktig storsäljaren när den introducerades 2006. Och vi förstår mycket väl varför, det är helt enkelt en mycket bra motorcykel.
När vi körde modellen i test blev vi riktigt imponerande över hur fint cykeln uppför sig och hur fina prestanda som mättes upp, trots den lite budgetmässiga konstruktionen med en vattenkyld radtvåa i en rundrörsram.
Motorn som levererar 67,8 uppmätta hästar på topp skickar iväg det 194 kilo lätta ekipaget i en imponerande acceleration. Till och med i jämförelse med större hojar vi samtidigt hade för test. Den klarar över 200 kilometer i timmen i verklig fart. Det ger prestanda som utökar användningsområdet från buskörning och glassning på stan till både kortare och längre landsvägsturer. Det fungerar till och med att ge sig iväg på en kortsemester med er-6n, då kommer det lite högre kåpglas, som finns som tillbehör, väl till pass.
Kortväxta gläds åt den måttliga sadelhöjden, vilket ger bättre säkerhet vid krypkörning i stan. Realtivt kort hjulbas och brant gaffelvinkel ger bra kvicka, lätthanterliga vägegenskaper. Körställnignen är bara måttligt framåtlutad och passar de flesta, låg bensinförbrukning och lång aktionsradie är ytterligare plus.
Kawasakins radtvåa har också ett bra effektregister, vilket också gör den lättkörd. Den drar fint från botten- och mellanregistret, samtidigt som den har det där lilla extra på topp.
En klar fördel i den här klassen är att försäkringskostnaderna blir riktigt trevligt låga. Vi pratar en årskostnad från någon tusenlapp på landet upp till femtusen kronor i storstad. Det ger pengar över till att njuta mer av hojen.
En bra budgethoj med både kraft och känsla. Den klarar allt, utom riktiga motorvägsetapper, då det blir väl blåsigt utan kåpa. Men det är som sagt lätt avhjälpt med ett tillbehörsglas. Förare av större motorcyklar blir förvånade över hur väl den lilla tvåcylindriga Kawasakin hänger med, både i acceleration och i toppfart.
Enda problemet med modellen år 2006, var att det inte gick att få tag i tillräckligt många. Så popuär var den.
Som begagnat kan du se Kawasaki er-6n som ett relativt säkert kort. Det är en modern motorcykel, till ett bra pris utan några egentliga brister med tanke på det låga priset.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade