Det finns alltid en grupp människor som inte alls måste eller vill ha det där allra värsta effektmonstren eller de flådigaste hojarna. De vill ha brukshojar med funktion för vardagligt pendlande och glädjebas nog för svängar på helgerna med polarna. Den skaran människor är, som bland annat Kawasaki insett, väldigt stor.
Honda sålde mängder av sin CB 500, Suzuki av sin GS 500 och det tåget ville inte Kawasaki missa utan de skruvade ihop en egen hojmed parallelltwin på fem hundra kubik och döpte den till ER 5. er som enligt utsago skall stå för det för uppgiften träffsäkra »Essential Riding«! Halvliters-Kawan var förhållandevis rolig att köra och föll väldigt många européer på läppen med sitt låga pris och goda köregenskaper.
ER5 blev alltså omedelbart en försäljningssucce och modellen växte snart till 650 kubik och namnet blev er 6. När Kawasaki ändå lät uppdatera motorn så ritades hela motorcykeln om. Kvar var ändå en prisvärd basmotorcykel som väl och gott räckte åt en stor mängd människor.
Något Kawasaki inte är sena att berätta om sin ER6:a är att den har varit en riktig succé i alla länder den sålts. Den är inte minst Sveriges mest sålda hoj flera år i rad. Försäljningsstatistiken är ett oerhört bra betyg för motorcykeln som absolut förtjänar att sitta på toppförsäljningstronen.
Även solen har sina fläckar och så även Kawasaki ER6. Fel och brister finns som de ändlösa raderna av ägare till viss del står ut med, åtgärdar eller byter upp sig ifrån. Just uppbytet är alldeles både förväntat och kanske i viss mån befogat.
Kawasaki ville med sin ER 6 erbjuda en instegsmodell och såndana är det just meningen att ägarna skall byta sig upp ifrån. Just detta kan göra frågan efter till exempel en ER 8 befogad, även om Z 750 eller Z 1000 absolut är värdiga ersättare till en urvuxen ER 6. Kikar vi tillbaka på de fel ägarna bygger sig ur så är det backspeglarna som inte ger den bakåtsikt du som förare kan förvänta dig. Armarna är för korta och du ser mest bara dig själv i dem. Spegelbyte är ett rätt enkelt ingrepp och resutatet blir också bättre.
En annan detalj vissa förare irriterar sig på är den generösa urskålningen i förarens del av sadeln. Sitter du mitt på eller långt fram så tvingas passageraren sitta ganska långt ifrån dig eller mitt på kanten, alternativt ganska inklämd mellan dig och ovan nämnda kant.
Över lag så har ägarna också haft synpunkter på att svetsar och annat detaljarbete skulle vara undermåligt och osnyggt utfört men det är nog något man får räkna lite med då valet faller på en hoj byggd för att vara enkel, billig och lättillverkad. Tilläggas bör väl också att detta oftast bara noteras av de allra känsligaste tyckarna.
Kawasaki ER 6 är inte behäftad med några värre typfel annars utan är en fullduglig 650-kubiks motorcykel för allt vad en sådan av standardsnitt kan erbjuda.
Många av ägarna är dessutom mycket glada över sin ER 6 och tycker att de är mycket roliga att köra, är lättkörda och att de accelererar riktigt bra.
De exemplar som låg ute på Blocket.se när artikeln skrevs låg i intervallet 37 000 – 57 000 kronor. De hojar som ligger i övre halvan av prisskalan är kanske inte de du ska börja med om du söker ett fynd.
Vår prislista från SMR finner du på nästa uppslags vänstra sida och den menar att riktpriserna ligger mellan 44 000 och 51 000 beroende på årsmodell, vi låter det vara lite av en ledstjärna i jakten på ett rimligt pris för en ER 6.
Många är utrustade med extratillbehör som du som köpare inte ska lägga så höga värden i. Ligger två hojar i samma pris och den ena har väskor eller något annat bra så kan det vara skäl att ta den, men betala inte extra för tillbehör som du själv inte skulle välja.
Publicerat i MC-Nytt nummer 10 2009
Text: Henning Svedberg