Kawasaki GPz 900 R – första ninjan

Filmen Top Gun från 1986 var minst sagt en dundersuccé. Förutom att spela in mest pengar innebar den ett uppsving för allt och alla som var med – ansökningarna till US Navy femdubblades och Ray-Ban ökade sin försäljning av Aviator med 40 procent för att nämna några.
För Kawasaki GPz 900 R (även om Maverick faktiskt körde en 750) medförde film­rollen att modellen grundligt slog rot i unga mäns hjärtan som ikonen med stort I. 
Var det någon som inte var ute och ­gasade med sin GPz till de melodiska riffen ur Top Gun Anthem av Steve Stevens ­dånandes ur hörlurarna från en Sony Walkman ­inknölade i hjälmen? Knappast.
GPz 900 R lanseras 1984 och motorcykel­världen tappar hakan. Innanför de ­Darth Vader-­inspirerade kåporna ruvar en helt ny motor. Radfyran på 908 kubik har både 16-­ventilsteknik och vätskekylning, GPz är världens första serie­tillverkade cykel med så avancerad teknik. Effekten är mer än tillräcklig, 115 hästar vid 9 500 varv, och GPz toppar över 240 km/h, också det ett världsrekord. Att Kawasaki väljer vätskekylning beror inte på den höga effekten utan på att motorn ska bli så smal som möjligt. Bättre värme­avledning kräver mindre gods mellan cylindrarna som kan sitta tätare ihop. Kamdrivningen är flytt­ad till ena sidan och ­generatorn ­sitter bakom cylindrarna. ­Resultatet är en motor som är 125 millimeter smalare än sin ­föregångare.
GPz är ett kompakt bygge inklämt ­någonstans mellan den gamla skolan och den nya eran som kommer att inledas nästa år. Motorn ingår som bärande del och ramen som saknar underliggande rör består av en huvudsektion av runda stålrör på vilken en bakram av fyrkansprofiler av aluminium bultats. Framgaffeln har både antidive och AVDS, ett automatiskt system för variabelt progressiv dämpning, och såväl gaffel som bakstötdämpare är luftassisterade och kan pumpas på macken vid behov.
Redan 1985  blir Kawan tekniskt omsprungen av GSX-R 750 som framför allt är betydligt lättare än GPz på 257 stadiga kilo. Därmed hamnar många av de tekniska milstolparna, något oförtjänt, i skugga. 
Men vad spelar det egentligen för roll, vill  du bli Tom Cruise för en dag finns bara en  hoj som duger.  

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser