Om du överväger att köpa en Kawasaki Ninja 250 r är du troligen en verklig entusiast eller en krass realist. Det är en riktigt billig motorcykel i både inköp och underhåll, men även körglad på riktigt om föraren respekterar hur den ska köras: med mycket gas och dito aktivt växlande.
Chassit är både lättsvängt och stabilt och består i grunden av en ganska välgömd stålrörsram. Svingen är däremot i aluminium, men i billig fyrkantsprofil. Det är inte lätt att skärskåda Ninja 250 r och hitta läckra tekniska detaljer. Å andra sidan är det ganska läckert att en så billig, liten och effektsvag motorcykel kan vara så rolig att köra. För det är den, rolig att köra. Den lilla motorns knappa gyroeffekt gör all kurvtagning oerhört motståndslös och lätt. Att köra längs kurviga landsvägar och ägna sig åt att bromsa så lite så möjligt och behålla så mycket av farten genom kurvorna som möjligt är inte bara möjligt på ett sätt som vore helt otänkbart på en Ninja med 600 eller 1000-kubiksmotor, utan vansinnigt roligt.
Fjädringen är bekvämt mjukt inställd, men bottar aldrig ur när den pressas och gör heller inte 250-Ninjan speciellt gungig.
Den enkla bromsskivan fram ger helt tillräcklig kraft i förhållande till motorns effekt, men känslan är lite onödigt svampig. Om du kör med två eller tre fingrar på bromsgreppet hamnar de andra oundvikligen i kläm under, och eftersom greppet inte går att justera är enda lösningen att köra med fyra fingrarna ovanpå greppet. Lite irriterande.
Visst är motorn och effekten liten, men måtten är inte alls så nätta som det är lätt att tro. Körställningen är relativt upprätt och även längre förare över 190 centimeter får utan vidare plats och finner sig snabbt till rätta. Helkåpan och kåpglaset avleder den värsta fartvinden och backspeglarna ger en fokuserad bild av världen bakom dig.
Instrumenteringen består av tre analoga mätare: varvräknare, hastighetsmätare (störst och i mitten) samt en kombinerad bränsle- och motortemperaturmätare. Ganska klossig och osofistikerad design, men tydlig.
Vid vår provkörning förväntade vi oss en lite lägre bränsleförbrukning än uppmätta 0,5 liter/mil. Tanken är överraskande stor och rymmer 17 liter, vilket gör att du bör komma närmare 35 mil mellan tankningarna. En mer försiktigt gashand kan säkerligen förbättra siffran rejält.