Vi tog en pratstund med Johan Lyckman, filialchef för Kawasaki i Sverige. Han ser positivt på motorcykelbranschen och tror på en föryngring bland hojåkarna.
Vad tar ni med er för positivt från 2015?
– Det mest positiva är att branschen går bra. Det är som ett trendbrott de senaste två säsongerna. En annan grej som är positiv är de att det är de här nakna streethojarna som står för volymen i Sverige.
Var det någon speciell modell som utmärkte sig 2015?
– Generellt kan man säga att streetcyklarna som var populära i Italien, Frankrike och Spaninen för ett antal år sedan medan vi hade en uppgång för custommotorcyklar, de har nu kommit hit.
Vilka modeller är det?
– Z800, ER6 och Z1000. De är våra storsäljare, några av dem placerade sig i topp tiolistan för förra året. Det är postivt för det är yngre människor som köper dem. Vi kan se att A2-motorcyklarna, Ninja 300 och Z300, säljer bra volymer.
Ni ser det som en volymhoj även i Sverige?
– De kommer att öka. Sedan Euro4-kravet träder i kraft så har man cirka två år på sig att sälja den gamla typen, efter det måste cyklarna vara strypta från fabrik. Då går det inte att modifiera dem så då har du inget val när du tagit A2-körkort.