För några veckor sedan presenterade Kawasaki nya eldrivna motorcyklarna Z e-1 och Ninja e-1. Nu har Kawasaki presenterat nya hybdridmodellen Ninja 7 Hybrid.
Hjärtat hos Ninja 7 Hybrid består av kombinationen av en helt ny 451cm3 parallelltwin, komplett med växellåda med manuell/automatisk växling, du väljer – och en elmotor plus batteri.
En kombination som Kawasaki menar ska erbjuda en helt ny körupplevelse, tillsammans med en motoreffekt på 43,5 kw som uppges stiga till hybrid-effekt på 51,1kw tack vare ”e-boost”.
Som förare kan du växla mellan tre körlägen (SPORT-HYBRID, ECO-HYBRID, EV**).
Andra innovationer inkluderar tomgångs-stopp där förbränningsmotorn stannar vid stillastående för att spara bränsle och minska utsläppen plus Automatic Launch Position Finder (ALPF) som automatiskt väljer första växeln vid stillastående plus ett framåt och bakåt ”gångläge” för att underlätta vid lågfartsmanövrering och parkering.
Genom att använda en specialdesignad version av Kawasakis välbekanta chassi av fackverkstyp presenterar kombinationen av bensinmotor och 9kw (12hk) elmotor en kompakt kraftenhet med ett 48V litium-jon-batteri nära chassits mittpunkt för optimal viktcentralisering.
Modellen kommer med en TFT-instrumentering i fullfärg, med smartphone-anslutning.
** Ninja 7 Hybrids EV-läge är tänkt att vara till hjälp i vissa situationer där tyst körning är lämplig, till exempel i bostadsområden eller i parkeringsgarage. Hastigheten och räckvidden är begränsad.