Utgångsmaterialet får versys är modellen här intill, populära och billiga er-6. Här är svingen utbytt och gaffeln fått 30 millimeter längre fjädringsväg. Huvudramen är i övrigt identisk de båda modellerna emellan.
Modellen marknadsförs som en mer allsidig variant »den ska trivas på vilka vägar du än väljer« men säljs med rena asfaltsdäck. Det går att köra på lättare grusstigar men staden är kanske den terräng som passar Versys bäst. Körställningen är upprätt på en sadel som är högre än er-6, något som ger bra överblick i trafiken. En blandning mellan streetfighter och supermotard är en vettigt beskrivning. Fast underlag är att föredra där den verkligen briljerar. Hela bygget är kompakt och kvickt i styrningen vilket gör den rolig att köra och faktiskt bra nog att hänga med häftigare hojar. Fjädringsvägen som är något längre än normalt hjälper till om vägen har ojämnheter eller små hål.
Motorn kommer också från er-6 men har fått andra kamaxlar för att öka vridmoment på lägre varv. Toppeffekten är alltså något lägre men utväxlingen är anpassad till motorn som känns rappare än vad den är på papperet. Insprutningen är finkänslig och gassvaret direkt. Det är faktiskt inga problem att gasa upp framhjulet i luften. De sista varven innan rödmarkeringen är onödiga att utnyttja eftersom motorn tappar där.
Föraren sitter bra på Versys, trots det kompakta formatet. Det är inga problem att vara lång och sitta bekvämt. Sadeln är bekväm men fotpinnarna sitter högre och längre bak än på flera konkurrenter i klassen. Kåpglaset kan justeras i sex bestämda lägen som skiljer sex centimeter från högsta till lägsta läget. Kawasaki sjävla säger att hojen är aerodynamiskt optimerad för farter mellan 80 och 120 kilometer i timmen, något vårt testlag instämmer i. Versys fungerar alltså dugligt till touring men kan göras ännu bättre med de många tillbehör som finns. Instrumenteringen går dock inte att göra mycket åt, här finns inga extravaganser mer än hastighet, varv och bensinmätare. Som spekulant på en begagnad Versys är det värt att lägga på någon extra tusenlapp för att få ett exemplar med abs-bromsar. 2010 fick modellen en ansiktslyftning och alla svensksålda modeller såldes med abs som standard. Frontkåpan fick ett modernare snitt och passagerarkomforten förbättrades med längre avstånd mellan sadel/fotpinne/handtag och gummi på fotpinnarna.