Med ett arv som sträcker sig tillbaka fyrtio år, är Kawasaki KX modellprogram berömt och enormt framgångsrikt i termer av race och vunna mästerskap, det senaste är den dominans i 2013 AMA Supercross Championship med Ryan Villopoto på hans fabriks Monster Energy Kawasaki KX450F.
För KX250F är huvudnyheten det kommande året tillägget av elektronisk launch control, en funktion som kommer göra den till en "måste ha" crossmotorcykel i MX2 depån. Från början gjord för ”holeshot” tagare på KX450F, tillägget av en tryckknapp som är enkel att använda, på vänster sida av styret nu också på 250cc maskinen gör det redan framgångsrika paketet ännu mera önskvärt.
Nytt för KX250F är även revideringar av det främre motorfästet för att få bättre framhjulsgrepp, även nya handtag, ändringar av växelväljaren och växellådans drev och motorinställningar samt reviderade inställningar för SFF framgaffeln och bakre Uni-Trak fjädringen.
Vad som återstår är den enorma kraften och greppfördelen från den dubbla bränsleinsprutaren tillsammans med det raka inloppet plus möjlighet att ändra motorns mappningsinställningar med hjälp av de tre "plug and play" alternativen för normala, mjuka och hårda underlag.
För förare som ytterligare vill finjustera – eller titta på flera timmar av inspelad maskindata – så kommer återigen Fi kalibreringskit att finnas som tillval för både KX250F och KX450F. Det gör dem bland de mest avstämbara och lätta att mappa om i depån.
Efter att ha dominerat inomhus AMA Supercross Championship igen 2013, anser Ryan Villopoto att KX450F är ett perfekt vapen i en sport som följs av miljoner i USA och runt om i världen.
Ändringar av KX450F är naturligtvis inriktade på att hålla det heligt som har blivit ett formidabelt maskinval för Supercross och MX1 åkare samtidigt som det görs små förändringar och uppgraderingar för att hålla Kawasakis KX förare som ledare före den jagande klungan.
Med reviderade inställningar förblir den justerbara PSF pneumatiska framgaffeln ett centralt inslag i 450F, och det gör också den elektroniska launch controlen, och bottenkolv tekniken som båda har utvecklats av fabrikens Kawasakiförare under heaten i MX1 och Supercross konkurrensen.
Steve Guttridge, Raceplaneringschef för Kawasaki Motors Europé, sammanfattar uppgraderingarna av duon fullvuxna maskiner för 2014 säsongen entusiastiskt.
– KX450F är i toppen just nu i termer av Supercross. Ryan har visat hur dominerande maskinen kan bli och vi är säkra på att se fler förare på våra KX fordon som ledare i säsongen framöver.
För MX2 förare, var KX250F redan en crossmotorcykel man "måste överväga" med ett avundsvärt rykte för hållbarhet och prestanda. Med tillägget av elektronisk launch control för 2014 har den tagits till en ännu högre nivå, som kommer att belöna helgens förare i de lokala evenemangen lika mycket som de bästa MX2 piloterna på de europeiska och internationella scenerna.