Att motorcykeltillverkare strävar efter att få använda sig av superlativ är inget nytt för den som vistats på jorden under de senaste åren. Kawasaki presenterade vn 2000 till säsongen 2004 och kunde i sin marknadsföring skryta med att man tillverkat världens, i standardformat, största V-twin. Kolvarna mäter sjuka 103 millimeter i diameter och slaglängden är smått hysteriska 123,2 millimeter. Trots detta är motorn bara två millimeter högre än den i lillebror vn 1500.
Under provkörningen och de tester vi har kört med hojen har det konstaterats att hojen inte känns lika tung som den ser ut när man väl har kommit igång på den. Att baxa runt den i vägrenen är dock värre då torrvikten trots allt ligger på mastiga 340 kilo torr. Motorn drar som väntat från alla varv och har en, sin cylindervolym och konstruktion till trots, tämligen varvvillig karaktär med mycket effekt på topp.
De dubbla bromsskivorna fram mäter 300 millimeter i diameter med tillhörande fyrkolvsok. Flera av våra testförare har klagat på aningen för klen bromsverkan fram vilket ställt oss frågan varför man inte valt att montera samma bromssystem som på vn 1500 med sexkolvsok. Bakbromsen däremot får högsta betyg.
Den bulliga designen för tankarna bakåt i tiden med en bred sömlös tank som sveper in över bakdelen som är pösigt låg och fet. Sadelhöjden är på låga 680 millimeter vilket känns välkommet eftersom det underlättar då du skall flytta på hojen med motorn avstängd. Körställningen är rymlig med ett brett styre som för många småväxta upplevs som i bredaste laget. Fotplattorna och reglagen känns rejäla och sitter där de skall.
Underhållet av vn 2000 är relativt bekymmersfritt. Serviceintervallerna är glesa och hojen drivs med rem vilket gör att du slipper kleta med kedjesmörjning och byta drivpaket med jämna mellanrum.
Några direkta barnsjukdomar har inte rapporterats och modellen är relativt stabil i sin prisbild. Tyvärr så har det inte sålts så många och de som finns ute på marknaden tenderar att vara sina ägare trogna vilket begränsar tillgängligheten.
Uppdateringen till 2008 års modell var försiktig och mest för att klara de nya utsläppskraven. För den som skjutsar är den dock ett vettigare alternativ eftersom passagerarsadeln då växte.