Till 2005 lanserades Kawasakis nya glidare i mellanklassen i form av vn 900 Classic. Denna större och kraftigare customhoj har växt på alla håll och kanter, inte minst viktmässigt. Torr väger denna skapelse hela 253 kilo vilket är en ökning med 18 kilo gentemot den mindre och nu bortgångna brodern. Hjulbasen är rediga 1 650 millimeter vilket tillsammans med de böljande linjerna ger ett sant glidarintryck vid första anblick.
Bakfjädringen är hämtad från ett annat syskon hos Kawasaki, muskelglidaren vn 2000. I sig är hojen väldigt lik övriga glidare från Kawasakifabriken men du ser skillnad framförallt på de trådekrade hjulen och den enkla skivbromsen fram. En annan viktig och iögonfallande detalj hos denna mindre effektstinna glidare är de kromade cut-slash-dämparna på höger sida som ger helt rätt stuk och ett behagligt, lugnt ljud.
Motorn är en vattenkyld 55-graders V-twin med fyra ventilstoppar och kuggremsdrift. Vaggtypsramen konstruerad av stålrör är snyggt inbakad i hojen för att på bästa sätt framhäva de vackra linjerna och den kromade motorn. Bränsleförsörjningen sker via insprutning vilket ger en bra respons under gaspådrag samt rätt mängd soppa. Förbrukningen under Bikes test av mellanklasscustomhojar (11/06) visade att Kawasakin var relativt törstig trots sin moderata effekt. Motorn gav som mest 44 hästkrafter på bakhjulet och vn 900 Classic sörplade i sig 0,68 liter per mil, vilket var mest i testet. Inte speciellt imponerande när året var 2006 och miljömedvetenhet torde ha stått på varje tillverkares agenda.
Dock har Kawasaki tänkt på framtiden och de stränga krav som eu satt upp märks tydligt hos vn 900. Avgassystemet rymmer katalytisk avgasrening och lambdasond för att minska de farliga miljöutsläppen. Motorn knuffar på i makligt tempo och accelerationen noll till hundra får anses som godkänd med sina 7,4 sekunder. En custom är inte till för att köra snabbast från punkt a till b, utan snarare ha en mysig resa under färden. 2007 presenterades en customiserad version av Kawasakis populära niohundrakubikare. Smala samt högt uppdragna skärmar tillsammans med ett t-barstyre gav en helt annan stil. Motorn levererade 50-hästkrafter och hela ekipaget hade bantats med tre kilo.
Sadeln för passagerare var minimal och stuket var mer anpassat för en ensamvarg.