Redan vid debuten väckte den illgröna Kawasakin mycket uppmärksamhet, mest för sin estetiska look. Ramen ser kanske ut som en boxram men är i själva verket en vanlig rörram som täcks av ett skal.
Den vattenkylda motorn kommer från zx-9r (med större borrning) och har en mjuk motorgång samt ett trevligt ljud ur de fyra ljuddämparna, eller två som senare exemplar har. Här har Kawasaki trollat fram ett ljud som låter vassare än vad ljudmätningen säger.
Körställningen kanske upplevs som aggressiv men när man väl rullar känns den helt naturlig för aktiv buskörning. Om den inte hade så djärva linjer skulle det här vara en passande motorcykel för körskolorna. Jämfört med konkurrenterna har den en låg sadelhöjd. Värt att notera är dock att det inte finns något utrymme under passagerarsadeln.
Motorn ger mest effekt uppe i det övre varvtalsregistret på den första generationen. Uppdateringen som genomfördes till -07 innefattade en översyn av motorn som gav ett rejält mycket maffigare mellanregister vilket uppskattas på den här typen av hoj, som ska inbjuda till bus andan faller in. Toppfarten är hela 243 km/h men där orkar föraren inte vara speciellt långa stunder.
Vid bromsproven tyckte vi bäst om z 1000 av alla bushojar. Bromsverkan är väl tilltagen och känslan topp, både fram och bak. Tyvärr är varvräknaren fram till -06 digital i den annars trevliga instrumenteringen med klocka och trippuppgifter, liksom tempmätare. Varvräknaren ser man, men är svår att läsa av med bara ett ögonkast. Årsmodell -07 har förutom en analog varvräknade också fått bensinmätare, samma instrumentering som sitter i z 750.
Sadel för förare och passagerare är skilda åt och förarsitsen är tämligen bred och platt. Med det breda, bakåtvinklade styret har man en utmärkt körställning för stadskörning, bus och landsvägsturer.
Det enda vi egentligen skulle önska oss är mer drag vid låga varv. Växellådan är aningen klonkig men för övrigt perfekt. Framgaffeln är styv och arbetar perfekt i alla situationer, medan däremot bakstötdämparen är för stötig, vilket ger dålig vägkontakt och komfort.
Kawasaki z 1000 utstrålar körglädje i massor, även om vi gärna hade sett lite bättre vrid vid lägre varv redan från början. Effekten kan ingen klaga på och det styva chassit ger en kontroll och lättkördhet.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade