För någon vecka sedan så visade Kawasaki upp sina 2021-modeller av världsmästarna ZX-10R och RR. En läckerbit i giftigt grönt med ett lömskt och coolt utseende. Efter sex världsmästartitlar på raken med Jonathan Rea i sadeln kan man inte direkt beskylla Kawa för att inte veta vad de gör. Till 2021 kommer modellerna med en mer aggressiv OCH förarvänlig aerodynamik med bland annat högre vindruta, ny sadel, ny position på fotpinnarna och integrerade ”vingar”. Dessa syns inte från sidan vilket ger en snygg siluett. Inte förrän man står framför hojen ser man de fräna integrerade vingarna som en naturlig del av kåpan, en snygg lösning!
Om vi fortsätter på den användarvänliga sidan så erbjuds nu en TFT-skärm i färg på 4,3” med mobiltelefonkoppling och 4 olika körprogram (inklusive ett manuellt) samt en motorvägsvänlig farthållare som enkelt styrs från vänster styrhalva. Styret är för övrigt framvinklat till att bli mer rakt vilket underlättar hanteringen vid snabba kursförändringar. En sex-axlig IMU och ett fullt utbyggt elektroniskt system med förarstöd ska garantera en maximal upplevelse när de dryga 200 hästkrafterna trycker dig framåt på racerbanan.
Om inte den vanliga ZX-10R är frän nog så erbjuder även Kawasaki homologiseringsversionen för Superbike-VM, Ninja ZX-10RR, med vevstakar i titan samt smidda kolvar, allt från den Österrikiske motorexperten Pankl. RR trycker ur sig ytterligare en hästkraft mer och varvar 500 varv högre än standardversionen. Med RR får du även smidda hjul från Marchesini och en unik helgrön lackering i klassiskt Kawa limegrönt.
Svenskt pris på ZX-10R blir 210 000 kronor och saftiga 306 000 för RR-modellen. Hoppas tomten är extra snäll i år..