Inför 1998 blev Kawasakis zx-6r förbättrad på så många punkter att Kawasaki hävdar att det rör sig om en helt ny modell.
Motorn blev starkare och accelerationssnabbare. Kawasakis 600 har alltid haft hög toppfart och den här modellen är inget undantag. Ändringarna till 1998 är faktiskt så många att Kawasaki har fog för sitt påstående att det är en ny modell. Inte många detaljer är gemensamma med föregångaren. Trots att motorn fått högre effekt är den både lättare och kompaktare.
Även ramen ändrades och hjulbasen minskade något, med 15 millimeter för att vara exakt. Till de mer praktiska ändringarna hör ett något högre kåpglas och tjockare stoppning i sadeln, två detaljer som ytterligare höjer vardagsdugligheten.
Den höga toppfarten har zx-6r behållit, troligen en kombination av mycket bra aerodynamik med lågt luftmotstånd, en stark motor och ett effektivt ram air-system som i hastighet pressar in luft i luftfilterboxen, i dagligt tal kallat luffarturbo.
Våra testförare ger den här modellen högt betyg för dess acceleration vid högt motorvarv. Den har nämligen ett bra klipp på topp.
Trots de ganska extrema chassimåtten är maskinen föredömligt stabil vid högfartskörning. Det är bara fotpinnarna som får markkontakt när vi plågar den på bana.
Framgaffeln är imponerande och är av samma typ som hos zx-9r, en konventionell gaffel men med alla inställningsmöjligheter. Den niger kanske litet väl mycket vid inbromsning. Bakramen kan ändras i höjd utan att fjädringen påverkas, kallat ride height på fackspråk.
Till 2002 presenterades ännu en ny modell som egentligen inte längre platsar i 600-klassen eftersom motorn nu växte till 636 kubik. Trots det räknas den som en 600 i allt förutom i tävlingsklassen supersport. Till övriga nyheter för den modellen hör också vissa kåpdetaljer och en betydligt uppdaterad fjädring. Effekten höjdes till 115-hästkrafter och vridet ökade en aning. Tekniskadata i fakta rutan avser modellen före uppdateringen. Körställningen är lika avslappnad och gatanpassad som tidigare och det enda som kan ta i vid bankörning är fortfarande fotpinnarna. Enda hojen i klassen med dubbla sexkolvsok fram. Som alltid har motorn ett starkt klipp högt uppe i varvtalsregistret.