Det gick nära tjugo år mellan Kawasakis allra första 900 med (då uppfattad som) monstereffekt, z1, till 1994 då det var det dags för en ny generation.
Till sin konstruktion liknade den nya 900-motorn den motor som fanns i racern zxr 750 och slog ett nytt effektrekord i klassen. Hela 139 hästkrafter vid 10 500 varv angav fabriken. Och inte nog med det; redan vid 5 000 varv levererade motorn 75 procent av sitt maximala vridmoment. Det är maffiga siffror som än idag räcker långt.
Boxramen av aluminium har radikala mått som ger mycket moderna vägegenskaper för sportig körning. För åtta år sedan var fjädringen dessutom av absolut modernaste snitt där man inte hade sparat på någonting.
Det här var en av de första motorcyklarna där bakramen kunde justeras i höjd utan att det påverkade fjädringens egenskaper, så kallad ride-height. Det gör styrvinkeln brantare och en bättre markfrigång, men kan straffa sig genom högfartsinstabilitet. Det är däremot en detalj som är oumbärlig på en racereplika idag, men då det kom var något nytt.
Kawasakin var – och är – lika bra på bana som på landsväg. Bekväm körställning finner vi också, men kanske inte för touring. Ergonomi, inklusive backspeglar, är bra. Speglarna är dessutom glasklara på alla varvtal.
Motorn drar jämnt över ett imponerande register och redan vid 4 000 har föraren gott om kraft att ta till. En enda nerväxling räcker för att accelerationen vid omkörning ska bli riktigt hysterisk.
Toppfarten är på typiskt Kawasaki-manér hög, och det är sällan någon blinkar och vill köra om. I sådana hastigheter är kåpan viktig för komforten och här är zx-9r överlägsen. Utvik i kåpan skyddar händerna, och benen smälter in bakom den smala men effektiva helkåpan.
Kanske borde vi kalla den här kategorin för sprint-touring.
För vardagsbruk har maskinen plats för bygellås under passagerarkutsen och fyra krokar för bagaget. Modellen kom tyvärr med en hel del barnsjukdomar. Begagnade exemplar bör kontrolleras noga om växellådan verkar klonkig. Läckande vattenpumpar är heller inget okänt fenomen. Även topplockspackningen är känd för att gå sönder oftare än normalt. Ett fint exemplar är däremot ett köp som starkt kan rekommenderas.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade