När nya Ninja zx-9r presenterades 1998 var den något helt nytt, ingen motorcykel man bara satte sig på och körde iväg med. Den representerade en helt ny generation sportmaskiner. Hela bygget är extremt kort och lätt och drivs av en grym motor. Även på tvåan lättar framhjulet under acceleration, även om föraren inte tycker att han tar i. Det här chassit var också det första riktigt lättstyrda på en Kawasaki sportmaskin. Minsta rörelse ger en kursändring.
Bara vid extrem körning på bana kan fotpinnarna ta i. Inte i några andra situationer går det att provocera fram den effekten.
Jämfört med föregångaren hade den här modellen bantat bort hela 32 kilo! Med angivna 144 hästar i bänk (utan effekttillskott från luffarturbon) har den motorprestanda i toppklass. Och allt utan att den känns extrem. Samtidigt blev ramen försedd med grövre sidobalkar och förstärkt styrhuvud. Fjädringen fick ny avstämning och kopplingsmekanismen arbetar mer exakt och lätt. Underligt studs i framdelen på den här modellen diagnosticerades senare till bromsbeläggen, men dessa bör ha bytts på begagnade exemplar.
I motorn finner vi en ny cylinder med behandlade cylinderlopp, högre kompression, nya kamaxlar och andra förgasare. Kanalerna har portats och tändspolarna är integrerade med tändhattarna. Även växellådan blev lite förfinad och är mer lättväxlad. Den uppdaterade fjädringen är nu helt justerbar och ride-height-justeringen finns kvar.
Styrvinkeln är oförändrad men ett annorlunda offset har ökat försprånget från 93 till 97 millimeter.
Även svingen är ny och bakfälgen har vuxit för att kunna passa till 190-däck. Trots det sportiga konceptet är körställningen fortfarande bekväm, och normal landsvägskörning i måttliga farter fungerar lika bra som motorvägsetapper i hög fart. Det är i det avseendet en avslappnad maskin. Även passagerare kan härda ut, men bör inte vara för långväxta eller sitta därbak alltför många timmar i sträck.
Ute på motorvägen noterar hastighetsmätaren gärna 300 vilket motsvarar 280 i verklig fart! Inte ens då upplevs kawan som obekväm.
Som begagnatköp är zx-9r från 98-års modell och senare ett mycket tryggt köp. Inga kända typfel har rapporterats.