Kent Andersson från Landvetter utanför Göteborg började efter en mc-olycka på landsvägen att tävla i roadracing. Han visade sig omgående vara en stor talang och framgångarna nationellt kom slag i slag. Snart tävlade Kent framgångsrikt i hela Europa och fick tack vare det ett fabrikskontrakt med Yamaha.
På den tiden tävlade de flesta förare i flera olika klasser – om inte annat för att få ihop mer startersättningar. Kent var inget undantag och tävlade såväl i 125-, 250- och 350-klasserna. Redan 1969 slutade Kent på en silverplats i den stenhårda 250-klassen efter Kel Carruthers på Benelli.
Åren 1973 och 1974 var Kent Andersson/Yamaha en mer eller mindre oslagbar kombination som resulterade i två VM-tecken. Kent var både tekniskt skicklig och taktiskt smart. Han var också en föregångare när det gällde förarsäkerhet och en av de första som vägrade köra VM-deltävlingen på ökända Isle of Man.
Kent arbetade fram till sin död på import- och grossistfirman BoOve AB. Han lämnar med sitt utåtriktade sätt och sin kärlek till motorcykelsporten ett stort tomrum efter sig bland oss som hade förmånen att känna honom.