Lane-splitting, alltså körning mellan köer på motorcykel, är en het potatis i Kalifornien, USA. Det är idag den enda staten som inte har förbjudit lane-splitting. På grund av kontroversen kring detta beställde polisen för ett år sedan en undersökning av University of California för att se vilka risker som finns med att köra mellan köer som motorcyklist.
Resultatet visar att det inte är farligare att köra mellan köer än vad det är att köra motorcykel generellt sett. Så länge föraren inte kör mer än 16 kilometer i timmen (10 mph) fortare än köerna.
– Vad vi har lärt oss är att om du kör mellan köerna på ett säkert och försiktigt sätt så är det inte farligare än om du kör motorcykel i något annat förhållande, berättar Chris Cochran på Office of Traffic Safety för The Sacramento Bee.
Däremot kom undersökningen fram till att en motorcyklist som kör mellan köerna är mer trolig att vara involverad i en olycka desto tätare trafiken är. Det är också mer troligt att de motorcyklister som kör mellan köerna kör in i någon bakifrån, även om motorcyklisterna som inte kör mellan köerna löper större risk att själva bli påkörda bakifrån.
Undersökningen har gjorts med hjälp av material från 80 deltagande avdelningar av rättsväsendet som totalt utgjorde 8262 olyckor där en motorcykel var involverad. Forskarna bakom undersökningen hoppas nu vidareutveckla undersökningen för att även kunna göra en analys baserad på ålder, kön, typ av motorcykel med mera.