Envar som fått punktering har på ett akut sätt noterat lufttryckets
betydelse för mc-körningen.
Att luft finns gratis på mackarna betyder dock inte att det är god
ekonomi att pumpa tills däcken nästan sprängs.
Max tryck för däcket i fråga står på dess sidvägg. Trycket mäts på kalla
däck, att de blir varma vid körning och trycket då ökar ingår i
angivelsen och luft ska heller inte släppas ur ett varmt däck.
Max tryck för däcken är inte alltid optimalt. Idén med luft i däck är
att utgöra en luftkudde som bär upp hojen. Släpp ut lite luft och däcket
blir lite plattare.
Anliggningsytan har ökat och vi har mer gummi i backen att greppa med
och slita på. Samtidigt har övergången mellan däckets fria, runda form
och dess platta del mot marken fått en skarpare vinkel. Däcket böjs mer;
rullar trögare och blir därmed också varmare. Toppfarten sänks och
bränsleförbrukningen ökar. Det varmare gummit greppar bättre, upp till
överhettningsgränsen, men slits mer.
Då däckets stomme blir mjukare med lägre tryck, ökar dels
fjädringskomforten, samt kan däcket kan lättare forma sig efter
ojämnheterna och greppa bättre.
Samtidigt ökar tå/häl-slitaget. Detta betyder att däckets mönster slits
olika mycket i däckets fram- respektive bakkant.
Vid för lågt tryck kryper däcket lättare på fälgen. Ett slanglöst däck
flyttar då den invägda balansen medan ett slangdäck lätt river ventilen
från slangen. Däcklås eliminerar dock detta. Vid tillräckligt hög fart
med lågt tryck börjar bitar ur slitbanan lossna och däcket havererar.
Pumpa i mer luft! Anliggningsytan minskar; mindre gummi att greppa med
och slita på.
Vatten har nu kortare väg ut ur däcket genom mönsterskåror som samtidigt
är mindre sammanklämda; bättre grepp i regn. Det styvare däcket gör
också hojen mer lättsvängd och stabil.
PÅ GRUS OCH BANA.
Går du ifrån det vanliga gatåkat gäller snart andra tumregler.
Grusåkare släpper ut lite luft för att få rätt grepp beroende på
underlag och de som kör sporthoj på bana har även de lägre tryck.
Redan när du är ute på favoritvägen kanske du skall ha ett lägre
lufttryck än du har på motorvägen på väg dit och därifrån, men få
människor varken kan eller vill justera trycket för varenda variation i
körning dagen bjuder. Därför är det ofta bäst att följa fabrikantens
rekommenderade tryck.
Är du osäker, fråga MC-däckhandlare! Använd alltid ventilhatt!