Triumph forsätter sitt tissel och tassel och retas med kamouflerade hojar och lockande antydningar på tekniska data. Det senaste är att storTigern kommer vara lättare och starkare än sin närmsta (enda) konkurrent vilket är BMW:s R1250 GS. Enda för att det är bara dessa två som är kardan-drivna.
Det mest spännande i våra ögon är den nya motorkonfigurationen, vilket likt lillebror Tiger 900 kommer bli en motor med ojämn tändföljd. Triumph kallar detta för T-Plane, när en kolv är på väg upp är de andra två på väg ner. Ur mekanisk, effektmässig och vibrationsmässig synvinkel helt fel jämfört med en jämnt snurrande radtrea. MEN, det är känslan som räknas och det kan vi skriva under på efter tre dagar med Tiger 900 i den Marockanska öknen där vi blev lite smygförälskade i den nya haltande motorgången. Kolla video här
Triumphs senaste teaser-video visar hur hur Tiger 1200 tar krumma skutt över grusvägarna och vi skymtar en förvånansvärt lång fjädringsväg och 21″ stort framhjul. Eller är det 19″…?
Förhoppningsvis blir detta en seriös utmanare till KTM 1290 Super Adventure R som hittills suttit säkert på den stora offroad-tronen. I Januari vet vi mer, då ska storTigern tämjas på en medelhavsö av Bikes utsända.