Konceptfordon brukar handla om att visa framtidsvisioner och mer eller mindre möjliga tekniska lösningar men det här projektet är för att visa hur man kan byga om sin Triumph enkelt.
– Italien är en av Triumphs viktigaste marknader. Här finns det sedan länge en ombyggar-kultur runt just Triumph. Och det handlar mycket om att kombinera modernt och retro på nyskapande sätt, säger Krister Åkerblom på Triumph Motorcycles AB.
Triumph Scrambler tar redan i bas-versionen ut svängarna rejält vad gäller att flirta med 60-talets off-road stuk. I den här versionen drar man på för fullt. Huvudnumret är det nya 2-1 avgassystemet från Arrow. Hojen har sedan lackats matt svart och försetts med en mängd svart-anodiserade tillbehör – hasplåt, motorbågar, strålkastargaller och fälgar! Däcken är grovmönstrade och som enda färgklick sitter bakfjädring från Öhlins.
Triumph Thruxton är en oblyg flirt med 60-talets café racer-kultur. Avgassystemet är Arrows nya 2-1 system som passar både Bonneville och Thruxton. Vidare har man försett denna Thruxton med Öhlins dämpare och upside-down gaffel. Bromsarna är Brembo 320 mm skivor med radiella dubbelkolvsok fram och Talon skiva bak.
– Det här hojarna är inget man bygger på en eftermiddag, säger Krister Åkerblom och tillägger:
– Men de är fullt möjliga för vem som helst att skapa.