Krypkörning ger färdighet

Det blir mer eller mindre uppenbart för oss varje gång vi inte kört hoj på ett tag eller finner oss i situationer där vi är ringrostiga att vi är osäkra lösa uppkommande problem. Det finns två sätt att undvika dessa, ställa hojen för gott eller öva. Vet du var din rutin brister så är det bara att börja öva på de momenten. Vet du inte var du kommer till korta är det bra att öva i manövrering av hojen allmänt.
Vi kan aldrig få för mycket träning på motrocykeln, ju säkrare vi kan manövrera våra motorcyklar desto bättre rustade är vi att klara en obehaglig situation på vägen sen.
Välj något moment du ska träna på och nöt på det grundligt tills du tycker att det gjort skillnad. Krypkörning är ett sådant moment som du lätt kan öva ofarligt på en öde parkering.  
Krypkörning är ett väldigt fostrande övningsmoment. Reglera hastigheten med gas, koppling och bakbroms och försök först köra bara så sakta det går. När du tycker att du har kläm på krypkörningen som den är kan du försöka följa en linje eller en snirklig bana. Varför inte kombinera de båda med stopp och köra iväg utan att fota?

Märk hellre på marken med färgad tejp, krita eller något annat som det inte gör nåt om du kör på. Koner kan du faktiskt vurpa av om du kör på dem! Tomma läskburkar är då bättre. Tänk på att alltid ha så mycket utrymme fritt runt dig så du, om det behövs kan gasa dig ur situationen. Att fota och börja om är ingen förlust. Det är bara att gå på igen.
När det är lätt att krypköra kan du testa att göra åttor med hojen på fulla styrutslag. Akta bara så du inte ramlar. Oftast går det att gasa sig ur problem när du krypkör.
Nu och då under det att du krypkör kan det vara bra att låta hojen sträcka ut sig och få lite kylning. Efter fem minuters nötande kan du köra någon minut på lägre varv i högre fart så sjunker tempen lite…


Äventyra inget
Öva aldrig helt ensam. Låt alltid en kompis med mobiltelefonen i beredskap se över din körning. Dels är det roligare och dels är det bra ifall något skulle gå på tok.

Tänk också på att inte i onödan riskera dig själv, din motorcykel eller andra tillhörigheter, dina eller andras, när du övar. Låt allt ske i små steg så du inte tar dig vatten över huvudet och går på något för komplicerat moment.

Övningen är till för att hjälpa dig bli en bättre motorcyklist, inte för att impa på brudar eller i värsta fall köra på något eller gå omkull. Kolla med ditt lokala SMC-ombud vilka kurser de arrangerar i avrostning och körteknik.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser