KTM presenterar inför 2022 en vidareutvecklad modell av sin populära 1290 Superduke. Nu med tillägget EVO vilket kort och gott betyder elektronisk fjädring. Med systemet från offroadbrorsan 1290 Superadventure S som bas kommer KTM 1290 Superduke R EVO med en gat- och bananpassad version av den elektroniska fjädringen från WP. Tre olika nivåer erbjuds som standard, Comfort, Street och Sport. Vilka är självförklarande. Öppnar man plånboken lite mer finns tillägget Suspension Pro vilket öppnar upp elektroniken ännu mer och erbjuder ytterligare tre nivåer, Track, Advanced och Auto. Track är det stramaste läget för erfarna banrävar. Advanced är en såkallad ”elektronisk skruvmejsel” där föraren fritt kan ställa fjädringen i 8 olika lägen. Auto ska vara den mest intelligenta nivån som automatisk ska kunna anpassa sig efter den aktuella körsituationen.
Även fjäderförspänningen bak är justerbar. Som standard i EVO kan förspänningen justeras i 10 olika steg med i intervaller om två millimeter. Väljer man Suspension Pro öppnas en automatisk funktion vilken ska hålla baken i det läge du önskar med automatik. Low, Standard och High erbjuds och via givare ska den inställda nivån hållas kvar.
Spännande att se om justa de automatiska funktionerna kan fungera vid exempelvis bankörning.
I övrigt är den till 2020 helt nya Superduken till nästa år oförändrad förutom ett gashandtag med sju grader minskad slaglängd. Detta har tidigare funnits som Powerpart till alla 1290 och 890 men kommer nu alltså som standard i Superduken. Nya färger erbjuds såklart där silver/orange är ett nytt inslag hos KTM.
KTM 1290 Superduke R och EVO kommer finnas tillgänglig hos din favorit KTM-handlare i mitten av Januari.