Till nästa år firar KTM Duke hela 30 år, detta celebreras med tre nya Dukar, 390, 990 och sist men inte minst, mäktiga KTM 1390 Superduke R som presenteras nu ikväll.
Siffrorna berättar mer, med 1 350 kubik, 190 hästar vid 10 000 varv och 145 Nm vid 8 000 varv, med ett nytt, mer aggressivt utseende.
För 2024 har THE BEAST genomgått en evolution där en helt ny LED-strålkastarenhet dominerar utseendet, med nya tankspoilers och vingar. Här ser vi ett omdesignat luftintag och luftburk med en ny bränsletank med en total tankkapacitet på 17,5 liter, vilket är en ökning med 1,5 liter jämfört med föregångaren. Detta ökar räckvidden upp till cirka 30 mil och har också en viktig ergonomisk funktion. I jakten på gram har varje plastpanel beräknats för optimal tjocklek och minimerats där det är möjligt, med nya tankspoilers och extra winglets som ökar marktrycket.
Den uppdaterade motorn har nu en borrning på 110 millimeter (+2 millimeter) för att uppnå en cylindervolym på 1350 kubik och en ny kamaxel med variabel ventilteknik, för första gången på en KTM! Trottelhusen har blivit fyra millimeter större, nu hela 60 millimeter! Detta ger mer kraft och vridmoment i hela varvtalsområdet och möjliggör en mer differentierad bränslemappning för att möta de senaste EURO 5+ utsläppsnormerna. Utväxlingen har äntligen sänkts på femte och sjätte växeln för en jämnare och mer användbar acceleration. Trots ökad effekt har intervallen för ventilkontroll ökat till hela 6000 mil!
För att få ner kraften till marken används nya MICHELIN Power GP-däck med dual-compound-teknologi, samt en ny WP APEX-stötdämpare som är fullt justerbar, med separata hög- och lågfartsjusteringar för kompressionsdämpningen, returdämpning och verktygslös justering av förspänningen. Framtill sköts fjädringen av en ny 48 millimeters WP APEX Open Cartridge-gaffel med returdämpning i ena benet och kompressionsdämpning i det andra.
På KTM 1390 SUPER DUKE R EVO tas dock fjädringen hand om av den senaste generationen WP Semi-Active Technology (SAT) med elektroniskt styrda magnetventiler för variabel dämpning, vilket ger ett brett utbud av justerbarhet – från maximal komfort på landsvägen till maximal stabilitet under bankörning. Här anpassar SCU (Suspension Control Unit) fjädringsrörelserna via magnetventiler i realtid, läser vägbanan och förarstilen för att automatiskt justera fjädringen medan man kör.
Bike är redan inbjudna till provkörningen av samtliga 2024 års Duke-modeller på anrika Almeria-banan. Den provkörningen kommer ni finna i Bike #3 som kommer ut den 7 mars. Svenskt pris ännu ej klart. Njut av lite fina bilder i nedan galleri!