KTM 450 SMR – 2023

KTM har presenterat senaste versionen av supermoto-modellen 450 SMR som får ett antal uppdateringar för 2023, inklusive en lättare motor och andra optimeringar.

Innovationerna börjar med den raffinerade hydroformade, laserskurna och robotsvetsade ramen. Front-end-fokus och känslighet och bakre stabilitet definierar allt som är snabbt och en styrka på Supermoto-banan. KTM har ändrat longitudinell och vridningsflex (även ramvägg-tjocklek) för att säkerställa att feedbacken är exakt, för alla förare från nybörjare till racerförare på världsmästerskapsnivå. Ett reviderat stötdämparfäste ska förbättra energiabsorptionen och rakt-fram-stabiliteten för 2023. Konceptet ”anti squat” översätts till bättre acceleration och bättre fart ut ur böjar, uppnås också tack vare ompositioneringen av rotationsmassorna och den nya stötdämparen i sig. De inåt-flyttade fotpinnarna förstärker känslan av att 2023 års KTM 450 SMR är med på alla upptåg, hur långt föraren än väljer att pressa gränserna. Den polyamidförstärkta aluminium-bakramen i 2 delar är en annan ingrediens för den övergripande hanteringen med bonusen av superb styrka. Nya aluminium CNC-bearbetade gaffelkronor uppges ge mindre ”vridning” av styret.

Att sladda in i svängar lär aldrig att känts lättare, vilket bland annat lär vara ett resultat av flexibiliteten som strömmar fram från den gjutna aluminiumsvingarmen, den nya 22 mm bakaxeln och den senaste generationens WP XACT stötdämpare. AER 48 mm-framgaffeln har en delad dämpningsfunktion och enkla verktygslösa justeringar. Samma praktiska egenskaper pryder den nya kortare, lättare (men fortfarande med samma rörelsemängd) WP XACT-bakdämparen, som är helt optimerad med flera betydande uppgraderingar för att möjliggöra avancerade dämpningsegenskaper. WP XACT-dämparen sägs vara det mest progressiva och kapabla systemet som setts på en KTM Supermoto-maskin hittills.

Exakt inbromsning möjliggörs av kraftfulla 4-kolvs Brembo-bromsar med en 310 mm främre bromsskiva. På plats finner vi även en 220 mm bromsskiva och enkolvs bromsok bak, liksom en SUTER slirkopplingen och Brembo-hydraulik.

Den nya SOHC-motorn är designad med viktcentralisering som mål. Den encylindriga 449.9 cm3 SOHC-motorn uppges erbjuda 63 hk som bäst, och väger 26,8 kg, vilket är nästan ett halvt kilo mindre än tidigare version. Själva motorn har lutats bakåt 2 grader och framdrevet placerats 3 mm längre ner, helt ny SOHC-cylindertopp och vevaxeloptimering som andra ingredienser för 2023. PANKL Racing Systems har levererat en omdesignad 5-växlad växellåda med ett nytt utväxlingsförhållande. En annan funktion är Quickshift-sensorn på växeltrumman, för kopplingslösa uppväxlingar (som också kan inaktiveras via styrets omkopplare). Keihin Engine Management System kommer att administrera antispinn (traction control), startkontroll (launch control) och quickshift och möjligheten att skifta mellan två anpassningsbara körprogram.

450 SMR har även fått ny ergonomi, där förarens ”triangel” tillåter ännu bättre kontaktpunkter mellan motorcykel och förare. Försänkta grepp under sadeln är ett annat exempel på den finjusterade praktiska funktionen. 

1990-tals lila lägger till en extra READY TO RACE-touch, tillsammans med den platta orangea sadeln och den vita bakskärmen.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser