Efter sju års paus har KTM beslutat att tillverka en helt ny version av supermotomaskinen KTM 450 SMR.
Hjärtat hos 2021 KTM 450 SMR är samma 450cm3-motor som gjorde KTM 450 SX-F till ett vinnarämne inom motocross- och supercross. Den senaste generationen 4-takts teknik från företaget uppges erbjuda en toppeffekt på 63 hästkrafter med en motorvikt på drygt 27 kg. Motorn har placerats i ramen med fokus på att optimera tyngdpunkten.
Under SOHC-toppen, med dess fyra titanventiler (40mm insug/33mm avgas) finns cylindern av aluminium med 95 mm borr, som rymmer en 320 grams kolv. Den strategiskt placerade vevaxeln lär vara en annan tillgång för motorcykelns smidiga hantering.
PANKL Racing Systems 5-växlade växellåda med en avancerad sensor som möjliggör specifika program för respektive växel. En SUTER slirkoppling ska förbättra bakhjulets stabilitet.
Bränsletillförseln styrs av Keihins elektroniska Engine Management System, via ett 44mm spjällhus.
Ramen är av krommolybdenstål medan svingarmen är en enhet av gjuten aluminium.
För att slutföra supermoto-omvandlingen har KTM lagt till 16,5 ”/ 17” slanglösa Alpina-ekrade hjul, Bridgestone-slicks, ett fyrkolvs Brembo radiellt bromsok parat med en 310 mm bromsskiva och en huvudbromscylinder från Brembo fram.
Framgaffeln är en 48mm WP XACT-USD AER med 285mm fjädringsväg medan stötdämparen bak utgörs av en WP XACT med separat länkage och 166mm fjädringsväg.
Via den styrmonterade omkopplaren kan föraren välja mellan olika motorprogram. Dessutom finns urkopplingsbar antispinn och ”Launch Control” starthjälp.