Supermoto R är KTM 990 SM-modellens naturliga efterföljare. Den gamla, bekanta SM finns kvar i modellprogrammet, men får nu sällskap av två nya versioner. SMT:n som testades i förra numret är en mer landsvägs- och touringinriktad version av SM. SMR:en vi kör nu innehar helt enligt sin R-beteckning en mer racemässig hårdhet.
Jämfört med föregående modellen är modifieringarna inte stora, men det är å andra sidan effekten de har. Kärnan i det hela är fortfarande en 999-kubiks LC8-motor. Samma motor används i flera av KTM:s modeller. I SMR:n är motorn inställd på samma standardvärden som Super Duke, 115 hästkrafter och närmare 100 Newtonmeter. Även ramen och de externa element är oförändrade.
Den största skillnaden ligger i fjädringen. Fjädringsvägen är kortare i SMR:en, den 48 millimeter långa WP:ns framfjädring rör sig nu 160 millimeter, alltså 40 millimeter mindre än sin föregångare. Även bakfjädringen har kortats, med 30 millimeter till den nuvarande rörelsen på 180 millimeter. Dessa modifieringar har medfört att hojen är lägre, vilket är positivt vad gäller hanterbarheten. SMR:n är fortfarande en stor hoj, men numera väger den mindre och är mer lätthanterlig. Fjädringens standardinställningar är riktigt racemässiga vad gäller dämpningen: känslig men hård.
Aluminiumfälgarna från Marchesin är märkbart lättare, jämfört med tidigare väger framfälgen 0,7 kilo mindre och bakfälgen 0,9 kilo mindre. Minskandet av gyroeffekten och den hårda fjädringen gör hojen riktigt smidig i esskombinationer, när du ska ta den från sida till sida snabbt. Bromsarna är desamma som hos KTM RC8 och upplevs som rent fantastiska. Det känns som en banhoj med brett styre.
Något sportigare och aningen bättre, sådan är SMR:en jämfört med vanliga SM-modellen. Trots de hårdare inställningarna känns hojen bra på landsvägen. Den något lägre och märkbart smidigare motorcykeln är ett nöje att köra i oländig terräng och är dessutom som hemma i stadstrafik.
Plus
Spännande helhet. Den förnyade fjädringen gör hojen smidig. Bra, effektiv motor. Bra bromsar.
Minus
De racemässiga egenskaperna och betoningen på dessa gör hojen mindre mångsidig. Krävande hoj.
Publicerad i nummer 5 2009.
Text: Sami Salonen
Bild: Hervig Peuker, Gary Freeman