Du ser den, häpnas och tänker att den är för stor för att köras omkring fort med på dåligt underlag och funderar på om det inte finns någon 600, 650 eller kanske 800 som är mer hanterbar och en bättre offoadmaskin för dig att välja. Förmodligen gör det inte det.
Du som provkör en KTM 990 Adventure kommer innan du börjat rulla att känna att den är för stor och bänglig för dig, framförallt om du inte är van att köra motorcyklar av denna storlek och typ.
Så snart du suttit upp, fått igång den och petat i växeln så är det bara att känna förvandlingen som sker. Så snart du nått styrfart är det lätt att känna det som att KTM 990 Adventure krymper och blir lättare. Att kontrollera den är på inget sätt en utmaning rent körtekniskt.
Kanske får du problem att inte ge för mycket gas då Adventure tycker att svara på gas är det roligaste som finns!
Har du ruskigt bråttom när du är ute på grusfärd är det viktigt att ha en bra motorcykel. Samma sak gäller när du ska toura långt eller köra som ett svin på den kurviga favoritvägen.
Vill du därtill sitta bekvämt, kunna skjutsa om det behövs och samtidigt ha en motorcykel som du kan köra lugnt, snällt och smidigt med inne i staden kan det börja behövas ett ganska generösa mått på garagegolvet. Om det nu inte var för att en handfull tekniker i Österrike lyckats få chassimåtten, viktbalansen och motorns utväxling så rätt…
För det är verkligen så att KTM 990 Adventure är en fantastisk motorcykel ur flera aspekter! Till att börja med så är den tänkt som en riktig offroad. Alltså inte som hojar med gjutna hjul och 19-tumsfälgar fram, hojar som inte backar för grus där vägen tar slut.
KTM 990 Adventure född i en familj där den belagda asfaltsvägen ses som en transportsträcka mellan allt roligt livet kan erbjuda.
På grus- och skogsvägar är den otroligt rolig och lätthanterad och trots detta så är KTM 990 Adventure en ruskigt bra touringhoj.
Innan 990 blev 990 fanns den som 950 och var även den en oerhört älskad modell. Till modellåret 2006 växte KTM 990 Adventure till att bli den 990 på verkliga 999 kubik den är idag. Maxeffekten var 2006 98 hästar och det är nog att trycka ut hojen i ställ på såväl grus och i snäva asfaltskurvor, om man skulle vilja det. abs:en är urkopplingsbar och det är önskat av många grusåkare, men så snart du slår av och på tändningen så är abs:en återaktiverad.
Värt att notera med KTM:s abs på denna modell är att den tar nya »omtag« så pass frekvent att den inte är det minsta obehaglig när abs:en greppar i och förhindrar hjullåsning.
Som vanligt lyssnar vi och hör vad ägarkåren har att säga om sina motorcyklar.
Flera av ägarna ogillar av förklarliga skäl de förhållandevis höga servicekostnaderna. Ser du i kolumnen för servicepriser på nästa uppslag får du några förklaringar på vad de menar. Det är alltså ganska viktigt att kolla av miltalet på en KTM 990 Adventure innan du slår till.
Något annat som får ris är de störande vibrationer som uppstår i motorvägsfart. Någon väljer att köpa till en högre touringruta för att lösa turbulensproblematiken medan någon annan väljer att skaffa en begagnad ruta och såga ner den.
I övrigt är det klagomål som är relaterade till motorcykelns mått vi hör. Den är bökig att kliva på och det vill till att benen når ner om det blir plötsliga stopp, annars är denna motorcykelmodells baksidor få.
Sammantaget är KTM 990 Adventure en fantastisk motorcykel för den som vill gasa stenhårt på grus och ha vansinnigt roligt. Den duger till så otroligt mycket mer därtill. Men det är som mekaniker, ägare och försäljare säger, det är mycket viktigt att du kontrollerar exemplaret, för de angivna felen. Samt att kolla hur många mil det är till nästa service. Hur du än väljer får du en mycket rolig motorcykel.